Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smygarn
#1172306
Hej!
Jag har en Volvo V40 -04 som ibland lyser startspärrlampan på. Om den börjar lysa vid start (den lyser inte varje gång) så är det bara att stänga av bilen och slå på den igen så slocknar lampan. Fråga förut en gång på Volvo vad det berodde på och dom sa att det är vanligt och inget att bry sig om.
Igår när jag åkte hem från jobbet så starta jag och körde iväg. Märkte först inte att lampan lös utan såg det senare och då hade jag ingen chans att stanna så lät den lysa. Efter nån mil tändes motorlampan och startspärrlampan slockna. Så nu lyser alltså motorlampan hela tiden. Kan det va så att det har nåt samband? Alltså att jag körde med startspärrlampan tänd så börja motorlampan lysa? Bör jag ta bilen till en verkstad och kolla upp motorlampan eller vad tror ni? Lampan lyser gult
Hörs inge missljud eller dyligt från motorn utan den låter som vanligt
Tacksam för råd :-)
Användarvisningsbild
av andersbe
#1172354
Smygarn skrev:Hej!
Jag har en Volvo V40 -04 som ibland lyser startspärrlampan på. Om den börjar lysa vid start (den lyser inte varje gång) så är det bara att stänga av bilen och slå på den igen så slocknar lampan. Fråga förut en gång på Volvo vad det berodde på och dom sa att det är vanligt och inget att bry sig om.
Igår när jag åkte hem från jobbet så starta jag och körde iväg. Märkte först inte att lampan lös utan såg det senare och då hade jag ingen chans att stanna så lät den lysa. Efter nån mil tändes motorlampan och startspärrlampan slockna. Så nu lyser alltså motorlampan hela tiden. Kan det va så att det har nåt samband? Alltså att jag körde med startspärrlampan tänd så börja motorlampan lysa? Bör jag ta bilen till en verkstad och kolla upp motorlampan eller vad tror ni? Lampan lyser gult
Hörs inge missljud eller dyligt från motorn utan den låter som vanligt
Tacksam för råd :-)
Börja alltid med att koppla ur batteriet en 15min, efter kolla felkoder
Användarvisningsbild
av andersbe
#1172592
Smygarn skrev:
IMG_0826.JPG
Det är den här lampan som lyser
Felkodsläsare som gäller, att gissa och köpa delar kan bli dyrt!! :-O)
av Smygarn
#1172632
Jo jag misstänker det. Jag är ändå inne på att byta pendlarbil och nu blev det verkligen mer aktuellt. Törs man köra mer med den eller bör den snarast till verkstad för felsökning? Jag menar, lampan lyser gult och det är väl om den lyser rött det är nåt allvarligt? :-) behöver åka 20 mil med den på måndag :roll:
av rid54
#1172637
Farliga saker för en motor är om den blir för varm (tempmätare, varningslampa) eller om den tappar oljetrycket (varningslampa, ev tryckmätare). Den lysande "motorlampan" brukar inte har med sådant att göra. Körning bör inte skada motorn. Om det är ett allvarligt problem med motorstyrningen kan det bli överhettning i katen, så att den kan ta skada. Bästa rådet, som redan är givet, är att läsa ut felkoder. Allt annat kan bli dyr gissningslek.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1172640
Att lampan för startspärr tänds men att inget annat märks, plus att det räcker med att stänga av och starta igen tyder på att du har problem som många andra haft på S/V40. Vad som händer är att spänningsmatningen till startspärrsmodulen försvinner lite för länge i ögonblicket när man vrider till startläget.
Volvo har tagit fram en lösning för detta som innehåller ett relä, ett par dioder och ett par kondensatorer (om jag minns rätt) som man kopplar in och som gör att boxen får matning längre tid. Beställde en sådan sats till min förra bil på ebay då Volvo i Sverige inte längre kan få hem dessa. Kostade typ 400:-.

Gällande den andra lampan så vill jag bara säga att det är sällan det är lambasonden det är fel på. Många tror dock det felaktigt eftersom felkoderna inte sällan säger att lambdavärdet är utanför ramarna. Det är helt enkelt bara som så att sonden upptäcker ett fel som beror på något annat, tidigare i kedjan.
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]