Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dior
#1171775
Hej.

Kör en V40 -00, och jag har fått problem med både bromsen och kopplingen.

Det började för en månad sedan med att bromsen började ta längre och längre ner tills varningslampan tändes, då fyllde jag på bromsolja och problemet försvann.
Och så igår började bromspedalen göra likadant, inga problem, lite olja och allt är bra. Men icke så, nivån låg redan på Max och så i morse när jag skulle köra till jobb så skönk kopplingspedalen i botten utan att "trampa ur". Kunde inte köra till jobbet utan blev upphämtad.
Jag har under dagen varit ute och kört lite lätt, genom att pumpa kopplingen fick jag upp trycket tillräckligt för att kunna starta i växel och byta växel både upp och ner även om nerväxlingen är något svårare än att växla upp.

Är koppling och bromsarna ett hydrauliskt system, sitter på samma säkring eller på något annat sätt förbundna? Någon som har någon idé om vad problemet kan vara.
Kanske två olika problem som uppstå samtidigt av en slump?

Mvh
Martin
av Malmstroem
#1171778
Koppling och broms delar hydraulvätska. Det brukar finnas en liten avdelare i bromsvätskebhållaren som gör att all vätska inte rinner ut om du får fel på något av systemen. Det gör också att man får fylla behållaren rätt full för att vätskan ska gå in i bägge delarna.

Har du haft lite vätska i systemet är det fullt möjligt att du fått luft i det. Då behöver du lufta det. Det gäller både bromsen och kopplingen. Det kan eventuellt förklara din symptom -- men det låter som om du har läckage.

Du bör också kontrollera orsaken till att du fått fylla på. Har du tur beror det på att bromsklossarna slitits och det därför går i mer vätska. Får du fortsätta att fylla i så har du läckage någonstans. Ett sådant läckage bör definitivt åtgärdas då det kan vara trafikfarligt.

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]