Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thabucket
#1171541
Hejsan!

Märkligt problem idag. Motorn började rusa påväg hem, slutade men började pånytt då jag kom hem.

Stängde av motorn och den vägrade att starta.

Väntade några timmar, startade, inga problem. For ut och körde, rusade 2 ggr. från 1500 till 5000rpm utan gaspådrag.

Testade filma på tomgång, första videon sket sig då den rusade precis då jag fick igång kameran.

Andra innifrån kupen, rör inget.




Någon aning?
av thabucket
#1172136
Tog upp och kollade IAC:n, inte alls så farligt återsotad, putsade den endå.

For ut och provkörde och efter typ 3 km rusade motorn igen. märkte då också att tempen på bilen föll och steg, föll och steg.

kom hem och stannade. Märkte att kylarvätska försvunnit och vit/grå smegma i korken på oljan.

ska väl bara fattas topplockspackingen läcker åxå
Användarvisningsbild
av andersbe
#1172153
thabucket skrev:Tog upp och kollade IAC:n, inte alls så farligt återsotad, putsade den endå.

For ut och provkörde och efter typ 3 km rusade motorn igen. märkte då också att tempen på bilen föll och steg, föll och steg.

kom hem och stannade. Märkte att kylarvätska försvunnit och vit/grå smegma i korken på oljan.

ska väl bara fattas topplockspackingen läcker åxå
Låter inget vidare, gör en komp prov.
Borde komma ut gråa avgaser mer än vanligt!!
av thabucket
#1175969
Inget fel på komptest. Bytte olja, ingen vätska i oljan endast i korken och överst på oljestickan kondens.

Har börjat fundera på läkage i vacumslangar, finns nåra små som går från gaspjället och vidare som är riktigt murkna.

Tänkte byta alla på samma gång. Ska köpa ny kat åxå (universal) samt båda lambda.

Så ska vi se vad som händer
Användarvisningsbild
av Hygglo
#1175975
Kan det vara spjällägesgivaren som spökar? På min bil räckte det med att jag lossade den och vred den typ 0.5mm (glappet i skruvhålen) motorn fick för sig att rycka och gå dåligt ibland, efter vridningen av spjällägesgivaren så går det fint igen..
av thabucket
#1175995
Ror jag hittat felet! tog upp och kollade termostatet och det såg fint ut, drog då åxå ur Sensorn åt kylarvätkstempen.

Inget rusande alls.

For ut och körde kom hem stod på tomgång i 10 min, inget.

Kopplade i sensorn, och direkt rus till 5000rpm

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]