- mån 08 maj 2017, 12:19
#1171305
Häromdagen besiktigade jag min S40i -00 med Mitsubishis GDI motor.
Jag fick backning på
1. CO-Halt förhöjd vid förhöjd tomgång.
2. HC-halt för hög på tomgång.
Värdena var dessa:
CO-halt tomgång 0,08 (0,5)
CO-halt vid över 2000varv/min 0,58 (0,3)
HC-halt tomgång 162 (100)
lambdavärde vid 2000varv/min 1,03 (0,96-1,04)
Innan besiktningen körde jag bilen i 40min för att bilen skulle bli varm och därmed få katalysatorn att arbeta effektivare.
Jag körde runt i 20min med ett förhöjt varvtal, ca 4000varv/min, växel tre i 120km/h, detta för att sota ur motorn.
Det förhöjda CO-värdet beror troligen på att motorn är igensotad vilket verkar vara klassiskt på dessa GDI motorer med direktinsprutning. Det problemet kan jag lösa genom att tanka E85 innan besiktningen.
Mitt problem nu är hur jag får ner HC-värdet?
1.Vad kan vara problemet till det höga HC-värdet?
2.Vad innebär ett HC-värde (kolväte)? Läste här att det var oförbränt bränsle.
3.Kan även detta problemet bero på en igensotad motor?
4.Kan det vara värt att testa att byta tändstift?
5.Kan det hjälpa att tanka E85
6. Kan det bero på för hög tomgång, jag har nämligen ett problem på bilen med att tomgången pendlar mellan ca 400-1000varv (vilket skulle kunna bero på en trasig spjällägesgivare).
Har inte testat att byta katalysator ännu, tänkte först höra om problemet kan bero på den pendlande tomgången och en trasig gasspjällsgivare alternativt om problemet kan lösas tillfälligt med att tanka E85
Tacksam för svar
Jag fick backning på
1. CO-Halt förhöjd vid förhöjd tomgång.
2. HC-halt för hög på tomgång.
Värdena var dessa:
CO-halt tomgång 0,08 (0,5)
CO-halt vid över 2000varv/min 0,58 (0,3)
HC-halt tomgång 162 (100)
lambdavärde vid 2000varv/min 1,03 (0,96-1,04)
Innan besiktningen körde jag bilen i 40min för att bilen skulle bli varm och därmed få katalysatorn att arbeta effektivare.
Jag körde runt i 20min med ett förhöjt varvtal, ca 4000varv/min, växel tre i 120km/h, detta för att sota ur motorn.
Det förhöjda CO-värdet beror troligen på att motorn är igensotad vilket verkar vara klassiskt på dessa GDI motorer med direktinsprutning. Det problemet kan jag lösa genom att tanka E85 innan besiktningen.
Mitt problem nu är hur jag får ner HC-värdet?
1.Vad kan vara problemet till det höga HC-värdet?
2.Vad innebär ett HC-värde (kolväte)? Läste här att det var oförbränt bränsle.
3.Kan även detta problemet bero på en igensotad motor?
4.Kan det vara värt att testa att byta tändstift?
5.Kan det hjälpa att tanka E85
6. Kan det bero på för hög tomgång, jag har nämligen ett problem på bilen med att tomgången pendlar mellan ca 400-1000varv (vilket skulle kunna bero på en trasig spjällägesgivare).
Har inte testat att byta katalysator ännu, tänkte först höra om problemet kan bero på den pendlande tomgången och en trasig gasspjällsgivare alternativt om problemet kan lösas tillfälligt med att tanka E85
Tacksam för svar