Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av deepbay
#1171010
Hej!

Min Volvo S40 2.0T som gått 15 000 mil har senaste veckorna fått ett klickande ljud från motorn(vev, cylindrar, kolv???) så kollade oljan först och den var låg men inte för låg, sedan kolla jag den igen nyligen och då var den för låg så fyllde på 1 liter för 5 dagar sedan ocH idag när jag skulle köra iväg så hoppade bilen till lite och när jag gasa så började motorlampan att lysa så stannade och såg att oljan redan var under nivån. Oljestickan har varit lite missfärgad innan i lite orange färg.

Ska göra en felsökning, men är det någon som rent spontant känner att de kanske vet vad det är eller varit med om liknande?
#1171021
deepbay skrev:Hej!

Min Volvo S40 2.0T som gått 15 000 mil har senaste veckorna fått ett klickande ljud från motorn(vev, cylindrar, kolv???) så kollade oljan först och den var låg men inte för låg, sedan kolla jag den igen nyligen och då var den för låg så fyllde på 1 liter för 5 dagar sedan ocH idag när jag skulle köra iväg så hoppade bilen till lite och när jag gasa så började motorlampan att lysa så stannade och såg att oljan redan var under nivån. Oljestickan har varit lite missfärgad innan i lite orange färg.

Ska göra en felsökning, men är det någon som rent spontant känner att de kanske vet vad det är eller varit med om liknande?
Kan tänka mig att oljefällan är igensatt + slangar, rör, har du turbo brukar oljereturen läcka, blir övertryck i motorn.
Oljefälla_v40_1c.jpg
Oljefälla
Oljefälla_v40_1c.jpg (144.48 KiB) Visad 214 gånger
Oljefälla_v40_delar_1d.jpg
Delar
Oljefälla_v40_delar_1d.jpg (65.66 KiB) Visad 216 gånger

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]