Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1170026
Hej!
Har stött på ett märkligt problem vid start av bilen. Den vill inte riktigt starta utan att jag ger den gas. utan gas så dör den direkt.
Den har liksom ingen tomgång då. Men efter en stunds körning så går den som den ska. Och det är inga problem att köra med den.
Har kollat felkoder och får ut bl.a co2 sensor1 bank1 low voltage. Kan det vara så att det är förvärmningen på lambdasonden som spökar så att det blir dom symptomen?. ingen lampa lyser i instrumentpanelen heller.

Ett annat problem jag fått är att det gnisslar vid vänster framdäck under körning förutom när jag bromsar, vad kan det bero på?

Mvh / Kenneth.
#1170061
För att den skal ha tomgång utan att ge gas så måste idle air control valve funka, och den måste också få besked från throttle position sensor om att den skal ta över jobbet. Skruva loss IACV och kolla om det mäts ca. 7 ohm mellan kontakterna.
Titta inne i den om den är smutsig och drukna den i carb cleaner nån timme.
Gör monteringsytorna rena med lite T-rød och smör på lite pakningcement og montera på igen. Kom ihåg att koppla på kontakten.
#1170068
emtor skrev:För att den skal ha tomgång utan att ge gas så måste idle air control valve funka, och den måste också få besked från throttle position sensor om att den skal ta över jobbet. Skruva loss IACV och kolla om det mäts ca. 7 ohm mellan kontakterna.
Titta inne i den om den är smutsig och drukna den i carb cleaner nån timme.
Gör monteringsytorna rena med lite T-rød och smör på lite pakningcement og montera på igen. Kom ihåg att koppla på kontakten.

Har provat att göra ren den, har inte märkt någon skillnad. Har inte mätt den dock då jag inte har något att mäta med. Får försöka kolla om nån jag känner kan mäta den.
Den har ju tomgång efter den blivit varm, det är ju det som är konstigt, om tomgångmotorn skulle krångla eller vara trasig så borde den ju inte funka alls, kall som varm. Eller tänker jag fel?
#1170089
Har kollat litet på nätet:
On fuel injected engines, cold stalling can also be caused by conditions that upset the air/fuel mixture. This includes vacuum leaks or unmetered air entering the intake manifold downstream of the airflow sensor, a faulty throttle position sensor, MAP or oxygen sensor, dirty fuel injectors, or low fuel pressure to the injectors.

Tomgångsventilen borde funka varm som kall.
Felkoden indikerar att nått är tokigt med bränsle/luft blandingen.
Prova dra ur kontakten til MAF. Om motorn beter sig bättre så är det MAF som
är smutsig eller kass. Skruva loss den og gör ren den med MAF cleaner.
co2 sensorn har kanske lågt signal på grund av MAF?
#1170346
emtor skrev:Har kollat litet på nätet:
On fuel injected engines, cold stalling can also be caused by conditions that upset the air/fuel mixture. This includes vacuum leaks or unmetered air entering the intake manifold downstream of the airflow sensor, a faulty throttle position sensor, MAP or oxygen sensor, dirty fuel injectors, or low fuel pressure to the injectors.

Tomgångsventilen borde funka varm som kall.
Felkoden indikerar att nått är tokigt med bränsle/luft blandingen.
Prova dra ur kontakten til MAF. Om motorn beter sig bättre så är det MAF som
är smutsig eller kass. Skruva loss den og gör ren den med MAF cleaner.
co2 sensorn har kanske lågt signal på grund av MAF?


Har testat att dra ur luftmassemätaren men det blir ingen skillnad. Läste på nån sida att det kan vara så enkelt som termostaten som gett upp för då brukar man kunna få såna symptom tydligen, Så jag ger mig på att byta den får se
#1170399
Förr i tiden när Volvo 142'an var en modern bil kunde man åka rundt i åratal med en kass termostat och det enda som hände var att motorn antingen gick för kallt eller för varmt.
I dag har man datorsystemer som är beroende av många sensorer och systemer som alla hänger i hop så att ett fel på kylvätsketemp-sensorn gör att en massa symptom uppstår som man inte kunde tro skulle ha ett skit med denna sensor att göra. Man får snällt kolla allt från A-Å. Termostaten är ingen dum ide. Skruva loss den och lägg den i kallt vatten som du kokar upp så ser du vid hvilken temp den löser ut.
#1170463
whitethrash skrev:Hej!
Har stött på ett märkligt problem vid start av bilen. Den vill inte riktigt starta utan att jag ger den gas. utan gas så dör den direkt.
Den har liksom ingen tomgång då. Men efter en stunds körning så går den som den ska. Och det är inga problem att köra med den.
Har kollat felkoder och får ut bl.a co2 sensor1 bank1 low voltage. Kan det vara så att det är förvärmningen på lambdasonden som spökar så att det blir dom symptomen?. ingen lampa lyser i instrumentpanelen heller.

Ett annat problem jag fått är att det gnisslar vid vänster framdäck under körning förutom när jag bromsar, vad kan det bero på?

Mvh / Kenneth.
Kolla Temp-givare, en stor som avläses av styrdatorn.
Givare_Ohm_motstånd_1a.jpg
Tabbell ohm
Givare_Ohm_motstånd_1a.jpg (150.39 KiB) Visad 350 gånger
Kolla givare med mulltimäter :-)-)
#1171402
Har idag bytt både lambdasond och tempgivare, får dock fortfarande upp felkod på lambdasonden. Så jag misstänker att problemet ligger nån annanstans och det i sin tur ger lambdasonden felkod.

Körde bilen varm idag och provade med att dra lmm, och när jag drog ur den medans bilen var igång så svajade den som bara den i tomgången tills den dog. Och det är väl ett tecken på att lmm fungerar?
Fick även upp en ny felkod på "B" camshaft position - timing over advanced- bank1, den har jag inte tidigare haft.
#1171518
whitethrash skrev:Har idag bytt både lambdasond och tempgivare, får dock fortfarande upp felkod på lambdasonden. Så jag misstänker att problemet ligger nån annanstans och det i sin tur ger lambdasonden felkod.

Körde bilen varm idag och provade med att dra lmm, och när jag drog ur den medans bilen var igång så svajade den som bara den i tomgången tills den dog. Och det är väl ett tecken på att lmm fungerar?
Fick även upp en ny felkod på "B" camshaft position - timing over advanced- bank1, den har jag inte tidigare haft.
Det finns två lambda sonder.
#1171564
andersbe skrev:
whitethrash skrev:Har idag bytt både lambdasond och tempgivare, får dock fortfarande upp felkod på lambdasonden. Så jag misstänker att problemet ligger nån annanstans och det i sin tur ger lambdasonden felkod.

Körde bilen varm idag och provade med att dra lmm, och när jag drog ur den medans bilen var igång så svajade den som bara den i tomgången tills den dog. Och det är väl ett tecken på att lmm fungerar?
Fick även upp en ny felkod på "B" camshaft position - timing over advanced- bank1, den har jag inte tidigare haft.
Det finns två lambda sonder.


Jo det vet jag. Och felkoden säger att det är den främre det är fel på fast jag bytt den
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]