Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
#1169112
Volvo V40, 2002, 1.8 inte turbo, inte GDI.
Kjøpte bilen förra sommaren. Oljud ifrån VVT sen dess, men bilen har gått bra med normal bensinförbrukning.
I vinter med 30 minus så dog motorn medan den gick på tomgång. Startade på en gång men dog igen.
Fick bilen hem genom att inte släppa upp gasen helt. Ingen repris på fenomenet efter detta.
Kollade felkoder i går och fikk P0011 (camshaft position over advanced - CMP actuator) och P0420 (catalytic converter).
I morse skulle jag åka i väg på jobb och startmotorn snurrade men startade inte.
Försökte också starta med gassen i botten men ingen start.
Soppapumpen hörs när tändningen slås på.
Kollade tändstift #1, normal färg och god gnista.
Kan VVT'en förorsaka at motorn inte startar alls?
#1169115
emtor skrev:Volvo V40, 2002, 1.8 inte turbo, inte GDI.
Kjøpte bilen förra sommaren. Oljud ifrån VVT sen dess, men bilen har gått bra med normal bensinförbrukning.
I vinter med 30 minus så dog motorn medan den gick på tomgång. Startade på en gång men dog igen.
Fick bilen hem genom att inte släppa upp gasen helt. Ingen repris på fenomenet efter detta.
Kollade felkoder i går och fikk P0011 (camshaft position over advanced - CMP actuator) och P0420 (catalytic converter).
I morse skulle jag åka i väg på jobb och startmotorn snurrade men startade inte.
Försökte också starta med gassen i botten men ingen start.
Soppapumpen hörs när tändningen slås på.
Kollade tändstift #1, normal färg och god gnista.
Kan VVT'en förorsaka at motorn inte startar alls?
Börja med att koppla ur batteriet i 15min.
#1169330
rid54 skrev:Det är inte så, att någon kamaxel kuggat över lite? ("camshaft position over advanced") Katalysatorkoden kan du nog glömma i detta sammanhang.
Ja, jag funderar på det samma. P0011 betyder att VVT drevet på innsugningen er over advanced. Denna motor har ju et variabelt drev på innsugnings-kamakselen som har hatt det typiska oljudet sedan jag kjöpte bilen.
Ingen felkod fören i förra vecka. Själva remmen har kanskje inte kuggat över, men VVT drevet har möjligtvis bestemt sig för att plötsligt bli mycket sämre.
När ting händer så får man inte alltid med sig alla detaljer, men den dagen motoren vägrade starta så tycker jag att minnas at den startade som normalt i et litet ögonblick för den dog. VVT-drevet kan ha pajat totalt i just det ögonblicket och att det nu är extremt over advanced.

Har läst massa på många forum om just VVT-drev och Volvo och aldrig hört om någon som har haft en no start condition som symptom.
Två gånger har den startat efter å vrida på nyckelen länge. Startmotorn ökar farten och så startar den för så att dö jättesnabbt.
Jag får kolla om vevakselen och kamdreven står som dom skall, men bilen står i massa vatten ifrån snösmeltningen så det blir et otrevligt arbete.
Katalysatorkoden är inget bekymmer.
#1170508
Motorn har varit OK i ett par dagar nu.
IACV är rengjort, MAF rengjort.
Bensintryckregulator kollat, bensintryck ca.45 psi. Håller trycket.
Startar snabbt som förut och dör inte på tomgång, går som normalt. Inga felkoder.

Redneck manometer för att kolla bensintryck i fuelrail'en.
Biltemas fotpump. Skruva loss slangen/manometeret. Sätt inn en gummislang och en bult så här:

Bild

Bild

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]