Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fidde123
#1168855
Hej

Jag har en Volvo s40 2.0T -99 med besiktningsfel "färdbroms pedalvägsreserv, kort"

Pedalen sjunker vid mjuk inbromsning, den går nästan i botten & det går inte att pumpa upp tryck med bilen igång?
Vid "panikbromsning" så nyper bromsarna som dom ska!

Har letat efter läckage utan att hitta något, har bytt alla skivor, belägg & smörjt upp alla ok & glidpinnar, bytt huvudbromscylinder & luftat ett flertal gånger!

Idéer på möjligt fel uppskattas!
Användarvisningsbild
av andersbe
#1168942
Fidde123 skrev:Hej

Jag har en Volvo s40 2.0T -99 med besiktningsfel "färdbroms pedalvägsreserv, kort"

Pedalen sjunker vid mjuk inbromsning, den går nästan i botten & det går inte att pumpa upp tryck med bilen igång?
Vid "panikbromsning" så nyper bromsarna som dom ska!

Har letat efter läckage utan att hitta något, har bytt alla skivor, belägg & smörjt upp alla ok & glidpinnar, bytt huvudbromscylinder & luftat ett flertal gånger!

Idéer på möjligt fel uppskattas!
Bromsservon, vaccunklockan, backventilen, lecka i insug. :-)-)
av rid54
#1169014
Det är troligen fel i huvudcylindern. Vid lågt tryck kommer minsta fel i packningarna att leda till läckage och sjunkande pedal. När man stampar till tätar det bättre, men problemet kommer inte att försvinna av sig självt, så renovering eller utbyte är nog lösningen här. Möjligen om det läcker utåt nånstans, men det borde man ju kunna se på att det kommer ut vätska.
av Fidde123
#1169041
Backventil har jag kollat & skulle det vara servon borde pedalen bli hård?

Har redan bytt bromscylinder, & för att vara på den säkra sidan att det inte var fel den första så byttes bromscylindern yttligare en gång..
därefter ett evigt luftande!
Och som sagt läckage har jag letat efter men hittar inga.
av rid54
#1169086
Om huvudcylindern är OK och luften är urluftad, så finns det bara ett fåtal saker kvar som kan vara orsak till "dödgång" eller svampighet. Det är om det finns en dålig bromsslang i systemet, en som "tänjer sig", eller om ett ok är så dåligt, att det böjer bromsskivan vid inbromsning. Detta kan hända med ok som har kolvar från båda hållet om ena sidan kärvar fast, och med glidande ok om glidfunktionen sätts ur spel (oket kan inte glida som det ska). Då blir det efterhand bromsskivan som får böja sig när man bromsar och då blir det också mer dödgång i pedalen.
av Fidde123
#1169105
Bytte de 2 sista slangarna idag så alla slangar är nu bytta, problemet kvarstår.
Har även luftat genom ABSenheten så det inte skulle ligga någon ficka där, det gjorde det inte.
Om det skulle vara ett ok borde det inte skilja på bromsvärderna då?
På besiktnnngen hade jag 2,2 & 2,3 fram 1,5 & 1,5 bak
av rid54
#1169110
Fidde123 skrev:Bytte de 2 sista slangarna idag så alla slangar är nu bytta, problemet kvarstår.
Har även luftat genom ABSenheten så det inte skulle ligga någon ficka där, det gjorde det inte.
Om det skulle vara ett ok borde det inte skilja på bromsvärderna då?
På besiktnnngen hade jag 2,2 & 2,3 fram 1,5 & 1,5 bak
Nja... Bromskraften är ju beroende av tryckkraften och friktionskoefficienten. Om det trycker olika hårt på olika sidor av en bromsskiva kan resultatet ändå bli rätt OK. Om det nu är ett ok, så brukar det gå att se, om nån kan granska resp ok + bromsskiva medan någon (annan) trampar på bromsen. Kan ju även vara bra att kolla att alla bromsklossar sitter som de ska (att inget kommit emellan eller så).
Användarvisningsbild
av andersbe
#1169118
Fidde123 skrev:Hej

Jag har en Volvo s40 2.0T -99 med besiktningsfel "färdbroms pedalvägsreserv, kort"

Pedalen sjunker vid mjuk inbromsning, den går nästan i botten & det går inte att pumpa upp tryck med bilen igång?
Vid "panikbromsning" så nyper bromsarna som dom ska!

Har letat efter läckage utan att hitta något, har bytt alla skivor, belägg & smörjt upp alla ok & glidpinnar, bytt huvudbromscylinder & luftat ett flertal gånger!

Idéer på möjligt fel uppskattas!
Tryck ner pedal, starta motor, pedal ska skjunka.....
av motoauto
#1173526
Jag har samma problem med en s40 2,0T -99. Först underkänd för rost på ett bromsrör. Bytte röret och besiktigade igen, nu underkänd för sjunkande pedal. Bromsvärdena i övrigt är jämna och bra.

Inte sjunker pedalen mer än den gjort de 7-8 åren vi haft den och redan den förra ägaren hade bilen på volvoverkstad för detta "fel", dem bytte huvudcylinder och släckte 2:an den gången.

Grejen är att pedalen sjunker en bit sen sjunker den inte längre. Om det var läckage så borde den fortsätta ner till golvet.
av rid54
#1173530
En "schysst" bromspedal ska ta på ett enda ställe och sedan finns ett område där det finns "fjädring". Den ska i princip kunna återgå till läget där det börjar bli motstånd och ha samma "nertryckningsområde" oavsett man trampar fort eller sakta eller flera gånger. Att den sjunker sakta under tryck beror bara på läckage. Internt i huvudcylindern (obs att den har två kretsar, två kolvar) eller att det läcker utåt. Yttre läckage syns efter ett tag, men inre läckage är svårare att faktiskt bevisa. Det kan vara i den ena kretsen bara.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]