Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av warinald
#1164959
Någon som har några bra tips på hur jag får liv i bilen?

Bilen dog tvärt efter vägen och blev hembogserad.
Reläet klickar och bränslepumpen låter ett par sekunder när tändningen slås på.
Startmotorn snurrar på men inget mer händer.
Det verkar inte komma någon gnista till tändstiften.
Tändstiften är rätt torra så jag misstänker att det inte kommer någon soppa.
Jag hade en felkod P0340 och har bytt kamaxelgivaren. Ingen skillnad och inga nya koder än.
Det kommer soppa när jag trycker på nippeln på fuel railen. Dock ganska lite och med lågt tryck.

Eftersom jag inte har kunnat detektera någon gnista som misstänker jag att ECU'n är missnöjd med något och har bestämt sig för att inte starta. Varför får jag då inga nya felkoder?
Jag använder ELM327 och androidappen "Torque (Lite". Kan det finnas koder som den inte ser?
Finns det kanske något bättre program att köra i laptopen som visar mer?
Plockade även ut och isär ECU'n, men inga synbara fel på kretskortet.

Hur vet jag om det är fel på immobilizern?

Många frågor blev det. Någon som vet något?
Tacksam för hjälp.
av warinald
#1168171
Felkod P0340 är tillbaka. Jag är nu övertygad om att kamaxelgivaren måste vara boven. Jag köpte en begagnad via bildelsbasen och testade med, och den funkade inte heller. Jag kan köra bägge givarna lösa genom att lägga på egen 5V matning och koppla en lysdiod till utgången på pinne 2. Den reagerar på metallföremål när givaren är lös. Monterad på kamaxeln händer ingenting. Hjulet som sitter monterat på kamaxeln har inga synbara fel.

Klackarna på hjulet är bara runt en mm höga så jag gissar att den borde reagera på väldigt små förändringar i magnetfältet. Det finns inga justeringar, så den borde fungera och ge pulser direkt när kamaxeln snurrar.

Har någon mer än jag haft problem med kamaxelgivaren?
Användarvisningsbild
av andersbe
#1168309
warinald skrev:Felkod P0340 är tillbaka. Jag är nu övertygad om att kamaxelgivaren måste vara boven. Jag köpte en begagnad via bildelsbasen och testade med, och den funkade inte heller. Jag kan köra bägge givarna lösa genom att lägga på egen 5V matning och koppla en lysdiod till utgången på pinne 2. Den reagerar på metallföremål när givaren är lös. Monterad på kamaxeln händer ingenting. Hjulet som sitter monterat på kamaxeln har inga synbara fel.

Klackarna på hjulet är bara runt en mm höga så jag gissar att den borde reagera på väldigt små förändringar i magnetfältet. Det finns inga justeringar, så den borde fungera och ge pulser direkt när kamaxeln snurrar.

Har någon mer än jag haft problem med kamaxelgivaren?
Kolla svänghjuls givaren...

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]