Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isac80
#1163538
Tja!
Behövde en ny åkatilljobbet bil och snubblade över en gammal V40 idag som kändes prisvärd. Nybesiktigad utan anmärkning i fredags.
Fint väder som det var så testade jag aldrig spolning och vindrutetorkare när jag provkörde.
Så ikväll märker jag det här:

Spolningen till vindrutan fungerar inte, hörs inte ett ljud från pumpen, samt att vindrutetorkarna fungerar bara i intervalläget, i dom två andra "snabba" lägena stannar dom helt.

Spolningen till bakrutan fungerar och torkaren går i båda lägena på spaken.

Tänker att det inte är en säkring eftersom torkarna funkar i ett läge (men har inte kollat än)

Vet någon direkt vad det är eller vad ska jag börja med?

/Isac
Användarvisningsbild
av andersbe
#1163898
Om man ser på ritning går det genom säkring, vinrutetorkararm och CEM-box.
Troligen torkararmen med brytare!
group_36_-_rearwindow_3949202-45.jpg
Torkare
group_36_-_rearwindow_3949202-45.jpg (162.71 KiB) Visad 735 gånger
av Isac80
#1164179
Okej. Till torkarna var det faktist bara en säkring (intervalläget gick på en annan)
Men fortfarande ingen spolning. Jag får leta mig fram. Ska testa pumpen och kontakten och hoppas det bara är pumpen som sagt upp sig.
Tack för tipsen!

Törs man köpa en CEM Box från skroten, om det skulle visa sig att det är där felet sitter?

Är pumparna lika "starka" till fram och bakrutan? (Tänkte typ om man bara kan offra bakrutespolningen annars och koppla på framrutans slang där?)
av Isac80
#1164790
Så det löste sig! Kollade och det kom ström till kontakten, åkte till biltema och tänkte köpa ny pump, dom skulle visst ha en som passade, men icke! (Tror den dom hade kan vara den som är till bakrutan).
Så då åkte jag hem och ploppade ut den trasiga pumpen och typ slet isär den i smådelar ;)
Där fanns ett litet kretskort med 2st spolar av koppartråd, varav den ena hade släppt/brunnit loss vid lödningen. Lödde fast den igen och vips så funkade pumpen igen! ;) Det är kul när man lyckas! (Och nej, har inga direkta förhoppningar om att den ska hålla nån längre tid, men nu vet jag ju hur man byter ut den!)
av Denzar
#1166114
Isac80 skrev:Så det löste sig! Kollade och det kom ström till kontakten, åkte till biltema och tänkte köpa ny pump, dom skulle visst ha en som passade, men icke! (Tror den dom hade kan vara den som är till bakrutan).
Så då åkte jag hem och ploppade ut den trasiga pumpen och typ slet isär den i smådelar ;)
Där fanns ett litet kretskort med 2st spolar av koppartråd, varav den ena hade släppt/brunnit loss vid lödningen. Lödde fast den igen och vips så funkade pumpen igen! ;) Det är kul när man lyckas! (Och nej, har inga direkta förhoppningar om att den ska hålla nån längre tid, men nu vet jag ju hur man byter ut den!)
Fan va stiligt, gött att du dela med dig 8)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]