Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putte1
#1163486
Hej. Jag undrar vad för slags slang som rekommenderas att använda vid utbyte av gamla spruckna slangar som sitter från bl.a magnetventilen? Silikonslang verkar populärt har jag sett, är det att rekommendera? Jag har haft problem med att motorlampan lyser och kikade på bl.a en slang som går ner till turbon och den var sprucken. Kan någon vänlig själ oxå hjälpa mig med innermått på slangen, jag fick det till 6 mm när jag mätte med skjutmått, kan det stämma? Bilen är en v40-t4 fas 2

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
av enklast
#1181044
Det beror på vem du frågar. :) Är det volvo du frågar, så är det originaldelar som gäller.
Pris: Personlig konkurs

Eller så köper du begagnat via skroten, betydligt billigare, men ändock vråldyrt.
Pris: Vråldyrt

Men om du frågar mig så köper du slang på Swedol eller någon annan cool butik som säljer slang som metervara. Jag handlade på swedol.
Pris: 30kr /meter(armerad gummislang)

Det kan stämma att det är 6mm invändigt mått på magnetventilslangarna. Mät igen, och kolla utvändig diameter också det bör vara 8mm. Kör på oljebeständig silikonslang.

Kontrollera även slangarna som går närmast kylet, in i friskluftsintagets och som går in i motorn. Det är där som du normalt får problem med sprickor. Förutom att dessa slangar består av rena skitkvalitén, så är, om jag inte minns fel, diametern större - 8mm invändigt och/eller 10mm. Dessa ska bestå av armerad :!: slang eftersom det skapas ett kraftigt övertryck/undertryck i dessa slangar.
Mina var spruckna och frasiga - vilket orsakade en del felkoder (motorlampa, DSA(antispinn) ). Detta eftersom det påverkar luft/bränsleblandningen om det drar tjuvluft där.


happy mid summer folks
Användarvisningsbild
av andersbe
#1181160
Putte1 skrev:Hej. Jag undrar vad för slags slang som rekommenderas att använda vid utbyte av gamla spruckna slangar som sitter från bl.a magnetventilen? Silikonslang verkar populärt har jag sett, är det att rekommendera? Jag har haft problem med att motorlampan lyser och kikade på bl.a en slang som går ner till turbon och den var sprucken. Kan någon vänlig själ oxå hjälpa mig med innermått på slangen, jag fick det till 6 mm när jag mätte med skjutmått, kan det stämma? Bilen är en v40-t4 fas 2

Mvh Patrik
Köp inte Biltemas slangar, håller bara 6-månader, spricker etc :-)-)
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]