Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emson
#1151766
Hejsan!

Jag har en gammal Volvo v40 Automat (från 99, 2.0 turbo)

Den har funkat som en klocka under de åren min bror hade den innan mig, och jag fick den av honom för ca 2år sedan och den funkade lika bra då, fram tills för någon vecka sedan.

Mina bromsar (skivor och belägg) behövde bytas, och likaså en av lamporna där fram (halvljus). Min bror och pappa hjälptes åt att göra detta under tiden jag var på arbete.

Kort därpå, när jag kör bilen från jobbet och hem (ca 4km) så börjar motorlampan lysa (orange lampa som ser ut som en motor). Jag tar mig hem, stänger av bilen och ringer min bror som ska felsöka bilen med någon manick.
Det enda han får fram är att tempgivaren ger fel signaler(?) och att bilen försöker kyla en varm motor (trots att bilen är kall och motorn inte är varm (då bilen stått flera timmar) och om jag förstod saken rätt, trycker in mer bensin för att kompensera det hela?

I vilket fall som helst, bilen är en automat och den driver ju självklart när D är i, men om jag inte gasar så har den tidigare bara gasat såpass lite att det är som att krypköra på ettan i en manuell bil, och när man lägger i N så ska den inte gasa alls och detsamm gäller ju för P.
Men ändå, när jag lägger i N så gasar den av bara fan och varvmätaren stiger till 2,5-3 samt att tempgivaren snabbt går upp på det röda trots att bilen precis är startad (kall).

Men, om man kör bilen en stund så går tempgivaren ner på normaltemp igen, och den gasar inte av sig själv lika mycket. Men i början av färden är det nästan som att farthållaren ligger i och bilen gasar av sig själv. Ganska läskigt. Motorlampan släcktes igen såklart innan brorsan felsökt den, men nu när jag körde den till jobbet så tändes den på väg hem igen samt att antisladd-lampan tändes den med. Nu står bilen i garaget och jag vågar inte köra den mer, med tanke på att den gasar helt av sig själv. Den är även väldigt svårstartad, den står liksom och "Hackar" när man vrider om tändningen för att sedan komma igång efter mycket om och men.

Bror min tror att det är tempgivaren som behöver bytas ut, och tror det desto mer efter att ha läst ett liknande inlägg här på forumet - men jag undrar: Vad tror ni? Är det så enkelt som att tempgivaren är kass och behövs bytas?

(Tack för att ni tog er tid att läsa allt :-) )

Mvh: Emma
#1151778
[quote="Emson"]Hejsan!

Jag har en gammal Volvo v40 Automat (från 99, 2.0 turbo)

tempgivaren = svårstartad
#1151780
andersbe skrev:
Emson skrev:Hejsan!

Jag har en gammal Volvo v40 Automat (från 99, 2.0 turbo)

tempgivaren = svårstartad
Tack! Så, du är också inne på att det har med tempgivaren att göra? Att den gasar/har hög tomgång? (Höga varvtal)
#1161380
Samma sak hände med farsans Nissan förr. Det var en tempgivare som va kass.
Bilen vill få upp tempen så att katalysatorn blir varm för att minska på utsläppen sa dom på verkstan. Efter byte av givare gick den bra igen.
av rid54
#1161478
Det kan mycket väl vara tempgivaren som är dålig. Kan inte vara jättedyrt att få fixat. Vad gäller startproblemen så kan det vara batterianslutningarna. Ta loss polskorna från batteripolerna. Gör rent poler och polskor. Återmontera. Smörj in med litet vaselin så att fukten håller sig borta.

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]