Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av yasmeen
#1151559
fick en 2 på besiktningen för att det läcker olja... jag vet att det är växellådsolja ... nu är det så att jag tvättade billen under motorn och det blev värre... jag fyllde på olja runt 1,5 liter och så åkte till besiktningen ...medan jag väntade på min tur där så upptäckte jag hel pool under bilen med ren olja.. alltså växellådsolja... så det var bara att vända ... nu har jag upptäckt att det rinner nästan när jag vrider på ratten fullt vänster eller höger medan det nästan droppar inget när det är rakt.. var läcker då är min fråga... vad måste göras ...?

mvh yasmeen
Användarvisningsbild
av yasmeen
#1151581
klacken skrev:Troligen hål på inre drivaxelgummi på vänster sida,bort med drivaxel och dit med nytt gummi.
du menar packningen eller? en sån kanske...]
Bilagor
packbox-vevaxel-fram.jpg
packbox-vevaxel-fram.jpg (23.28 KiB) Visad 5634 gånger
av rudarmy
#1151617
yasmeen skrev:fick en 2 på besiktningen för att det läcker olja... jag vet att det är växellådsolja ... nu är det så att jag tvättade billen under motorn och det blev värre... jag fyllde på olja runt 1,5 liter och så åkte till besiktningen ...medan jag väntade på min tur där så upptäckte jag hel pool under bilen med ren olja.. alltså växellådsolja... så det var bara att vända ... nu har jag upptäckt att det rinner nästan när jag vrider på ratten fullt vänster eller höger medan det nästan droppar inget när det är rakt.. var läcker då är min fråga... vad måste göras ...?

mvh yasmeen
Måste ju synas tydligt vart oljan kommer ifrån, byt packbox där Drivaxeln går in i växellådan(jag tror iaf det är där det läcker, ja om du inte har kört in i nått, så lådan är sprucken), har du lite skruv vana fixar du det:)
av klacken
#1151619
Jo, det finns olja i den, fungerar som tätning mellan växellådan och drivaxeln istället för packboxen du har lagt upp bild på. Har själv bytt en sån då det var en reva i den och oljan bara rann ut.
Användarvisningsbild
av yasmeen
#1151620
klacken skrev:Jo, det finns olja i den, fungerar som tätning mellan växellådan och drivaxeln istället för packboxen du har lagt upp bild på. Har själv bytt en sån då det var en reva i den och oljan bara rann ut.
ok då byter jag båda två... tack för svaren...
av intruder1400
#1151625
Hm finns video på hur man byter packboxen på V40 på youtube !
Aldrig vart med att oljan dammasken rinner den vägen !
Visst de kan vara något nytt jag aldrig behövt skruva med
av klacken
#1151628
Vet inte vad du menar med båda två men detta gäller vänstra sidan på bil utan turbo. Vet inte om det är lika på turbo som har annan låda.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]