Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toppa
#1149091
Startar utan problem och går rent och fint. Pigg och glad (bilen alltså, inte jag). Men när den har blivit varm och man stannar till på tomgång så blir den plötsligt orolig. Sticker iväg uppåt i varv lite snabbt för att direkt går ner under normal tomgång. Ibland så lågt att den tjuvstannar. Jobbigt vid rödljus som slår om till grönt. Vrid på nyckeln och den startar utan problem.
Efter det kan den gå som vanligt igen. För att senare bete sig lika illa som tidigare.

Igensatt soppafilter? Nåt annat förslag mottages tacksamt.

Thomas

V40 2.0T -03
av emtor
#1149598
Glöm soppafilteret. Om filteret är igensatt så kan motoren gå fint på tomgång men blir konstig under hård belastning.
Det är sannolikt att du har en tomgångsventil som är smutsig och som inte öppnar och stänger som den skall.
Jag har samma problem med min V40 vid temperaturer under 30 minus. Oljeånga och damm.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1149651
Toppa skrev:Startar utan problem och går rent och fint. Pigg och glad (bilen alltså, inte jag). Men när den har blivit varm och man stannar till på tomgång så blir den plötsligt orolig. Sticker iväg uppåt i varv lite snabbt för att direkt går ner under normal tomgång. Ibland så lågt att den tjuvstannar. Jobbigt vid rödljus som slår om till grönt. Vrid på nyckeln och den startar utan problem.
Efter det kan den gå som vanligt igen. För att senare bete sig lika illa som tidigare.

Igensatt soppafilter? Nåt annat förslag mottages tacksamt.

Thomas

V40 2.0T -03
TPS:en
av Toppa
#1150744
Har inte gjort nåt annat än att köra lite mer och nu verkar den gå bättre. Har inga problem med att den tjuvstannar längre. Men jag märkte också förut att vid fullt gaspådrag så tvekade den en halv sekund när man gasade vidare på nästa växel. Avvaktar ett tag och ser om det kommer tillbaks. Tycker att det går bättre efter termostatbytet.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]