Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av michberg
#1146783
Har ett konstigt problem med kupevärmen i en volvo v40 -01.
När bilen börjar bli varm kan man inte ställa på värmen längre. Vrider man reglaget från kallt till varmt och tillbaka händer inget.
Var kan felet ligga?
Har kollat på andra trådar och där sägs det finnas någon sensor bakom instrumentpanelen men har plockat nästan bort allt och har inte hittat någon sensor.
Användarvisningsbild
av vetten
#1146787
Det hår en eller två smala slangar från reglagepanelen som det sugs in luft från kupén i så att sensorn vet hur varmt det är i kupén, sitter bakom dom där små gallerna, slangarna fortsätter ner till en av dom stora slangarna som luften blåser in genom.
Det brukar kunna samlas dam och skit i gallren och i de små slangarna som gör att det blir täppt så att ingen luft kan passera sensorn, testa att blås rent där så kanske den kommer igång, jag har gjort det en gång på min V40 och det blev bra.
av michberg
#1146793
Finns inga hål eller galler och inga slangar heller. Har plockat löst allt och kollat.
Användarvisningsbild
av vetten
#1146800
Sitter väl ett galler till höger om acknappen och ett till vänster om återcirkulationsknappen? Bara som små springor.
av michberg
#1146804
Nej tyvärr, måste väl tillägga att det är inte automatisk utan manuell ventilation
av klacken
#1146805
På en -01 finns det bara ett galler på högra sidan MEN endast om det är automatisk ac. Manuell ac så finns inget.
av michberg
#1146968
klacken skrev:På en -01 finns det bara ett galler på högra sidan MEN endast om det är automatisk ac. Manuell ac så finns inget.
Var ligger felet då? Provade att byta "motorn" som kör spjället också men samma fel när motorn börjar bli varm.
av michberg
#1149363
Efter många långa kvällar o många svordomar så är äntligen felet hittat, ett kabelbrott i en knippe.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]