Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1138392
Hej forumet!

Har ett litet problem som jag försökt fixa under dagen men blir galen på att det inte vill som jag vill.

Om vi börjar från början så råkade jag fixa en kortis i bilen igår när jag skulle leka elektriker i bagaget, resulterade i att radio och instrument panelen inte fungerade som den ska.

Dock fixades detta idag genom att jag hittade en briljant tråd på detta forum om säkrings lådan under huven där 3st säkringar i den gula hållaren hade svaret. Vilket så var fallet för mig.

Men ett fel kvarstår och det är att nu fungerar inte min larmdosa, kan inte öppna eller låsa bilen med denna dosa, dosan är samma gamla vanliga som jag använt sedan jag köpte bilen, och det enda jag gjort med dosan (igår kväll) var att uppgradera den med nytt skal och nytt batteri.

Min tanke var att dosan blivit osynkad med bilen tack vare batteri bytet och säkrings problemet, så började leta och hittade trådar som sa att man skulle vrida nyckeln med alla dörrar stängda 5ggr, sen klicka lite på knapparna på dosan för att den skulle synkas med bilen.
Men det har inte fungerat för min del.

Så jag undrar nu dels om något annan haft detta problem, och om man på något sätt kan se om dosan skickar någon signal alls?
Vill gärna att detta i-lands problem löser sig för min del så jag kan leka med dosan istället för nyckeln när jag öppnar och låser bilen.

PS: Alla andra funktioner i bilen fungerar utmärkt.
Senast redigerad av 1 xhonken, redigerad totalt 0 gånger.
#1145975
Hej.

Nu ska jag skämma ut mig själv lite här.
Men problemet med min larmdosa är nu löst.

Så här gick det till:

Jag drog upp till min lokala bilia efter jag tröttnat på felet och inte hittat någon lösning, snackade med en snubbe och berättade allt jag gjort.
Först sa han att han inte var allt för kunnig på volvos larm, och sa att de kunde ta in bilen och titta på det.
Men han frågade också i slutet om jag hade min dosa med mig, vilket jag hade.
Och han sa att de kunde kolla på den, han tog fram nån RF testare och klickade på knapparna och lampan på hans verktyg lös ej, han tog en annan nyckel som de hade och testade och den löste ut.
Han påpekade då att min dosa ej skickade signal, och frågade vad för batteri jag hade i och jag sa till han "Biltema" på vilket han svarade "köp ett riktigt batteri och testa" :oops:

Och riktigt nog, efter jag byte till ett märkes batteri så funkade det fint :D
#1145990
En gång när jag bytt batteri i min larmdosa i bilen efter o ha varit i en klockaffär och köpt batteriet så tänkte jag att jag skulle prova om det fungerade, tryckte på lås knappen när jag satt i bilen... sen vägrade knappen att larma av fungera tryckte frenetiskt på den utan att något hände, det var en varm dag utan ett moln på himlen och jag stog mitt på en bilparkering full av bilar runt omkring, ville inte öppna dörren o trigga larmet, men ack jag kände mig tvungen efter en halvtimme och märke, sjutton de går inte öppna dörrarna inifrån när man larmat bilen?!?!?! så enda tanken var då försöka starta bilen och dra ner rutorna, men jag tänkte den startar väl inte o larmet går väl igång när man försöker starta när bilen är larmad, men lyckligtvis startade bilen med nyckeln o larmet tjöt inte, åkte hem, fick ner rutorna och klättrade ur och då gick det minsann att larma upp bilen :-(O)

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]