- lör 17 dec 2016, 01:02
#1133229
Jag har en Primera från 98 och inte V40. Men skriver här för att deras bromsok bak och system är mycket lik med intergerad handbroms i bromsoket och självjusterande.
Jag hade problem med att handbromsen tog dåligt. Problemet är vänster bromsok bak där armen på bromsoket som handbromsvajern går till fjädrar inte tillbaka utan stannar halvvägs. Jag försökte motionera upp armen med lite rostlösande och men insåg att inget hjälpte. Jag gjorde det lätt och köpte ett nytt bromsok.
Före installation tittar jag på bromsoket och provar och dra i armen och ser att kolven går in och ut några millimeter som den ska. Sedan monterar jag och drar i handbromsen en eller två gånger. Jag fyller oket med bromsvätska och luftar. Nu är allt klart tror jag. Men inser efter jag är färdig att hela bromsoket glappar flera millimeter och varken fotbroms eller handbroms tar. När jag har luftat färdigt och pumpat ut kolven med bromspedalen så har inte kolven rört sig en millimeter, den är kvar i samma läge som från början.
Då läser jag lappen för installations instruktioner som säger att man absolut inte får dra i handbromsen innan. Utan man ska först justera/skruva ut kolven så att beläggen(jag har gamla belägg) har ca 1-2mm från kolven. Efter det ska man fylla bromsväska och lufta och sista man gör är att fästa handbromsvajern till oket och dra i handbromsen.
Nu står jag med ett sprillans nytt bromsok och kolven går inte att skruvas in eller ut. Jag har specialverktyg för att skruva cylindern i bromsoket men den är helt stum. Det går varken skruva ut eller in kolven. Jag har ju definitivt gjort fel när man läser instruktionerna men det jag undrar är hur jag åtgärdar bromsoket nu i efterhand så jag kan använda det?
Jag hade problem med att handbromsen tog dåligt. Problemet är vänster bromsok bak där armen på bromsoket som handbromsvajern går till fjädrar inte tillbaka utan stannar halvvägs. Jag försökte motionera upp armen med lite rostlösande och men insåg att inget hjälpte. Jag gjorde det lätt och köpte ett nytt bromsok.
Före installation tittar jag på bromsoket och provar och dra i armen och ser att kolven går in och ut några millimeter som den ska. Sedan monterar jag och drar i handbromsen en eller två gånger. Jag fyller oket med bromsvätska och luftar. Nu är allt klart tror jag. Men inser efter jag är färdig att hela bromsoket glappar flera millimeter och varken fotbroms eller handbroms tar. När jag har luftat färdigt och pumpat ut kolven med bromspedalen så har inte kolven rört sig en millimeter, den är kvar i samma läge som från början.
Då läser jag lappen för installations instruktioner som säger att man absolut inte får dra i handbromsen innan. Utan man ska först justera/skruva ut kolven så att beläggen(jag har gamla belägg) har ca 1-2mm från kolven. Efter det ska man fylla bromsväska och lufta och sista man gör är att fästa handbromsvajern till oket och dra i handbromsen.
Nu står jag med ett sprillans nytt bromsok och kolven går inte att skruvas in eller ut. Jag har specialverktyg för att skruva cylindern i bromsoket men den är helt stum. Det går varken skruva ut eller in kolven. Jag har ju definitivt gjort fel när man läser instruktionerna men det jag undrar är hur jag åtgärdar bromsoket nu i efterhand så jag kan använda det?
Volvo V70 2,5T årsmodell 2004, 20 000 mil