Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
#1133229
Jag har en Primera från 98 och inte V40. Men skriver här för att deras bromsok bak och system är mycket lik med intergerad handbroms i bromsoket och självjusterande.

Jag hade problem med att handbromsen tog dåligt. Problemet är vänster bromsok bak där armen på bromsoket som handbromsvajern går till fjädrar inte tillbaka utan stannar halvvägs. Jag försökte motionera upp armen med lite rostlösande och men insåg att inget hjälpte. Jag gjorde det lätt och köpte ett nytt bromsok.

Före installation tittar jag på bromsoket och provar och dra i armen och ser att kolven går in och ut några millimeter som den ska. Sedan monterar jag och drar i handbromsen en eller två gånger. Jag fyller oket med bromsvätska och luftar. Nu är allt klart tror jag. Men inser efter jag är färdig att hela bromsoket glappar flera millimeter och varken fotbroms eller handbroms tar. När jag har luftat färdigt och pumpat ut kolven med bromspedalen så har inte kolven rört sig en millimeter, den är kvar i samma läge som från början.

Då läser jag lappen för installations instruktioner som säger att man absolut inte får dra i handbromsen innan. Utan man ska först justera/skruva ut kolven så att beläggen(jag har gamla belägg) har ca 1-2mm från kolven. Efter det ska man fylla bromsväska och lufta och sista man gör är att fästa handbromsvajern till oket och dra i handbromsen.

Nu står jag med ett sprillans nytt bromsok och kolven går inte att skruvas in eller ut. Jag har specialverktyg för att skruva cylindern i bromsoket men den är helt stum. Det går varken skruva ut eller in kolven. Jag har ju definitivt gjort fel när man läser instruktionerna men det jag undrar är hur jag åtgärdar bromsoket nu i efterhand så jag kan använda det?
Användarvisningsbild
av vetten
#1133513
Måste väl ändå gå att skruva tillbaka oket men det brukar gå tungt då bromsvätskan ju måste tillbaka och gör ett visst motstånd, haka loss vajern sätt dit verktyget och börja skruva det brukar åka in så sakta, sen när man byter så har jag aldrig fattat varför man så ofta ska snåla med nya klossar utan försöka återanvända gamla slitna, det är bara dumsnålt.
Du kan säkert haka på vajern innan du luftar bara den inte är för spänd, lufta tills du har fått ur all luft och du kanske måste lufta runt om, kommer inte ihåg i vilken ordning men man brukar ju börja med det hjulet som har den längsta ledningen och sen dom övriga vartefter när du fått ur all luft så ska du ha bromsar på alla hjul och då kan du justera vajern om det behövs.
av mena
#1145813
Det var något fel på bromsoket och returnerade det.

Nu har jag ett nytt bromsok och får inte bra bromsverkan på det hjulet.
Det handlar om vänster bak som jag bytt bromsok på och efter det så tar vanlig fotbroms dålig och även handbromsen(som på köpet så klart).
När jag ber en vän bromsa kan jag snurra på hjulet lite för hand.

Insåg att jag hade en väldigt rostig bromsskiva. På ena sidan bromsskivan var den blank medan på baksidan var den helrostig och endast 1cm i mitten var blank allt annat på bromskivan var rost.
Jag köpte ny bromsskiva och även belägg för båda bakhjulen. Men jag började byta på vänster sida.
Men efter jag bytt och även luftat ALLA fyra bromsok så tar tamefan inte bromsen eller handbromsen nå vidare bra.

Det blev bättre med nytt bromsok, bromsskiva och belägg men jag kan fortfarande snurra på vänster bakhjul för hand när kompisen trampar bromspedalen i botten.

Som test gick jag till höger baksida och provade och snurra på hjulet för hand men det gick inte. Och handbromsen på den sidan var också mycket bra och då har jag inte ens bytt bromsskiva och belägga där än ( Den gamla bromsskivan var i bra skick och beläggen också, men tanken är så klart att jag ska byta båda sidorna! Men tills dess jag får reda på varför vänster bromsar sämre så väntar jag en stund med att byta)

jag fattar ingenting. Jag har ju bytt allt. Nytt bromsok, ny bromsskiva, nya belägg och luftat alla bromssok på korrekt sätt.

Ett märkligt fel jag upptäckte med det nya oket var att om jag drog i handbromsen för hårt så hängde sig fjädermekanismen. För att få det att släppa behöver jag pilla på kroken på bromsoket som handbromsvajern går till och då går den tillbaka.

Vad äre för fel?
#1145828
Nu kan ja bara svara för biltemas bromsok och de som de säljer på Kl-racing men på mina bromsok bak så var det ett helvete o få handbromsen att fungera som den ska.

För att motionera upp denna använder jag WD40, kompis och slägga/hammare, slår på den som krokar i för handbroms wire samtidigt som han drar och släpper kontinurligt i drygt 3 minuter på bilen ,sen är handbromsen perfekt i 3-5 månader, okej med växeln i så kan jag driva bilen frammåt, bytta bromsbackar på min v70n förra helgen o bilen kan inte ens dra på 1'ans växel när hanbromsen klickar i på första hacket, där sitter det som berget.


men med att lufta hur luftar du systemet? med motorn igång eller motorn avstängd? är en viktig del i hur du luftar vissa säger man ska lufta systemet med motorn igång, andra säger tvärt om, jag luftade utan att ha motorn igång, och jag nöjde mig när jag pumpat igenom 0,5 liter bromsvätska per bromsok på bilen då visste jag att de va fräsch vätska genom hela systemet eller nästan? absenheten kan väl en verkstad bara lufta? de görs ju på annorlunda vis ?

Men jag tror inte du luftat på rätt vis, jag körde med bromsluftare från biltema, en slang i en behållare, när kompisen pumpa 20 gånger sen höll o jag öppnade så såg jag strålen komma för att sedan suga tillbaka luft, nu hade bromsluftaren en backventil men likt förbannat sögs det tillbaka och hur undrade jag. iallafall fick jag det tillslut att fungera. Men ska du skruva tillbaka kolven så öppnar du väl givetvis behållaren till vätskan i motor rummet annars är de inte konstigt om det går trögt o försöka få in kolven inte heller om någon packning trycks sönder.
av mena
#1145832
När jag luftar så brukar jag göra det själv. Har en behållare med bromsvätska i och en släng som går ner i bromsvätskan. Andra änden fäster jag på bromsnipeln. På det sättet kommer det inte in luft.
Så brukar jag lufta och det har fungerar fint i alla år.

Men idag så var jag extra försiktig. Tjejen satt vid ratten och pumpa upp tryck på bromspedalen. Efter tryck öppna jag ventilen och stängde sedan när bromsvätska sprutat ut. Jag hade fortfarande min genomskinliga slang ikopplad så jag såg om det var bubblor eller bubbelfritt. Detta sätt är ju det traditionella gamla så gjorde vi på alla bromsok.
Det kom luft från början på alla bromsok men det var pytte lite luft.
Men som sagt efteråt blev det bättre bromsverkan men inte tillräckligt.

Kanske ska ta en sväng till och lufta.
Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till[…]