Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JOWIK
#70930
Hej!
jag har köpt en v40 2.0 -97 och tycker att ljudet är rätt kasst. funderar på att i steg 1 byta ut högtalarna fram och sedan i steg 2 sätta en subwoofer bak. är det någon som gjort detta och fått ett kanonljud som har lite tips på lämpliga element och huvudenhet (cd spelare). Likaså har jag sett exempel på att man kan sätta en sub i skuffen på högra sidan, dvs bakom själva hjulhuset. Är det någon som har erfaenhet av detta så mottages gärna tips/bilder. Tack på förhand
Johan
av JOWIK
#71174
Tack, hörni. Har kollat lite själv och tydligen kan man byta ut diskanterna fram till 4" koaxhögtalare. Det är lite "spretigt" ljud just nu,så det blir väl en liten årgärd inom kort. Är det någon som har bilder att visa på installationer så mottages detta tacksamt.
Johan
av DaWiz
#71772
Hej.

Jag har en 98a (V40) och tyckte precis som du att ljudet var mer än lovligt tunnt med orginalstereon.

Jag satte in en Pioneer (DEH-2800) med 4x50w, vanliga 10cm i panelen och 13cm i framdörr och D-stolparna. Då blev det lite bättre, men ändå inget tryck i basen. Så jag köpte en begagnad sub från skroten för 600 kr och ett sladdkit från Volvo för ungefär lika mycket till, och installerade där bak.

Det blir klart bättre ljud, men jag måste säga att jag är lite besviken ändå. Det blir inte riktigt det "tryck" jag hade hoppats på. Jag menar, självklar förväntade jag mig inget super-ös, men det blev liksom bara... "bra", inte "kanon".

För pengarna är det dock ett rimligt "lyft". Och det jag ville uppnå var också att det inte skulle synas utifrån utan se ut som "standard". Vilket det också gör.

/Chris
av JOWIK
#71819
Hej Chris!
När du skrev D-stolparna menar du bak i skuffen då? Fick du plats med 13 cm i dessa stolpar?

Sedan har jag ett par frågor om din installation i panelen. Fick du dra nya kablar eller använde du de gamla? Det borde sitta någon kondensator nära den gamla diskanten. Har ej lyft upp diskanterna ännu (NOkia-tillverkade) men det verkar som om dessa diskanter samt högtalarna i dörrarna är på samma delningsfilter.
(borde vara det, rättare sagt) Kommer nog att göra likadant som dig förutom originalsuben. Jag har ett gammalt steg och sub som jag nu äntligen kan sätta in i bilen.

Ett tips för att skaffa bra bas är ett separat steg och en 8-10 tums bashögtalare. Då flyttar du på luften(dvs ljudvågor). Du får ingen riktig djupbas med 6,5 " eller mindre som jag tyckte mig se i originalsub;en från volvo, om det var en sådan du köpte. MEN, är du nöjd, så är du. Man kan ju alltid få bättre ljud och man har ju inte råd med allt.

Skicka gärna en bild på installationen i D-stolparna för det verkade intressant.
//Johan
av DaWiz
#71857
Johan,

Japp, D-stolparna är dem längst bak. Man räknar framifrån: A-stolparna är vid framrutan, B-stolparna bakom förarsätet...osv.

Och i D-stolparna får du in vanliga 13 cm högtalare, jag köpte visserligen Sony som skulle vara lite "grundare" för nån sa att en del högtalare inte får plats på djupet. Tror inte du behöver nån bild, orginalhögtalare som sitter där är 13 cm...!

Det här är högtalarna jag använder:
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf ... oHogtalare

Jag har inte orkat dra några nya kablar, jag har bara hängt på de befintliga. Kondingen på framhögtalarna satt efter kopplingen, på själva högtalaren, så det var inget problem. Bak får du koppla förbi kondingen, men det följer med i sladd-kitet som f ö hade en ganska okej brux.

Tack för tipset om sub, orginal-suben har en aktiv 13 cm och en slav, det är verkligen inte mycket för att putta luft, men jag vill som sagt inte inkräkta på utrymmet - jag har barnvagnar och grejs att frakta ett par år till... :-)

Mer familjefrid än plånbok som styr där m a o.

:)

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]