Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1027072
Hej!

Nu när vår kära bil äntligen gått igenom sin första besiktning utan anmärkning så har den bestämt sig för att presentera fel som jag inte rår på.

Jag har inte alltid varit särkilt bra på att komma ihåg att fylla på glykol och när nivåerna på den har blivit för låg så har AC:n lagt av för att sedan starta igen när glykolen blivit påfylld.

Nu är det dock så att AC:n stänger av sig utan förvarning (även kupéfläkten). Enklast beskrivet är att AC knappen inte lyser alls, varken grön eller orange. När detta händer så slutar även hel- och halvljus att fungera. Har dessutom märkt att bakrute och spegelvärme försvinner.

Blinkers, broms- och dimljus fortsätter att fungera.

Har kontrollerat säkringar för att se om någon är lös och kunde inte hitta något där.

Är det någon som är bekant med liknande fenomen?

Mvh!
#1027195
hi!

Säkringsdosa inne förare, F12, ska även sitta reläer som är till det du beskriver som felsymtom, kolla reläerna.
Kan även vara tändningslåset.
Åk till skroten och plocka och byt ut! :-)-)
#1027352
andersbe skrev:hi!

Säkringsdosa inne förare, F12, ska även sitta reläer som är till det du beskriver som felsymtom, kolla reläerna.
Kan även vara tändningslåset.
Åk till skroten och plocka och byt ut! :-)-)

Säkringar i motorhuv och vid förarplats är kollade. Likaså reläerna som sitter ovanför och till höger.

Det som verkligen spökar med felet är att det är så svårt att återskapa. Det händer bara ibland och då är det både ljus och AC. Hade det varit endera som skett så hade det varit lättare att kontrollera.
#1027501
irrons skrev:
andersbe skrev:hi!

Säkringsdosa inne förare, F12, ska även sitta reläer som är till det du beskriver som felsymtom, kolla reläerna.
Kan även vara tändningslåset.
Åk till skroten och plocka och byt ut! :-)-)

Säkringar i motorhuv och vid förarplats är kollade. Likaså reläerna som sitter ovanför och till höger.

Det som verkligen spökar med felet är att det är så svårt att återskapa. Det händer bara ibland och då är det både ljus och AC. Hade det varit endera som skett så hade det varit lättare att kontrollera.

Inne i reläerna brukar lödningarna lossna och skapa glappkontakt, ta bort locket till reläet och kolla även lödning samt löd-om samtliga punkter.
kolla även jord punkter, rost, etc. :-)-)
#1029088
Nu har jag och farsan rotat (läs farsan) och konstaterat att felet ligger i säkringsboxen. När man trycker på säkringarna i den nedre raden eller flexar boxen så kommer och går ljus och AC.

Dock stötte vi på patrull när vi skulle få ut rackarn, det gick inte att komma åt för att koppla loss kablar m.m.

Vad behöver man skruva bort för att kunna komma åt ordentligt?
#1029451
Vilken box menar du inne eller ute?
Låter besynnerligt med glykolen om motorn blir så het pga det borde väl inte ac-fläkten lägga av?
Allra helst om det är glapp i en kabelhärva, rätta mig om jag har fel!
#1029579
Det att AC:n lägger av när glykolen är låg är inget nytt utan händer när jag inte haft koll på den och fyllt på när det skulle behövas.

Det är säkringsboxen inne i kupén som kärvar (i motorhuven ligger den relativt tillgängligt till).
Eftersom vi inte kunde lossa ut den för att spåra kablar in i den och kretsarna i boxen så fick vi nöja oss med att pilla på kablar och kontakter bakom och det var då det visade sig att ljus och AC slutade och började fungera när den nedre raden av säkringar manipulerades eller själva boxen flexades.

Därför misstänker vi nu att det i jsälva säkringsboxen finns ett fel men vi har inte kunnat komma åt för att ta loss den. Nästa steg är att försöka demontera inredningen för att komma åt den bättre.
#1198329
Uppdatering: långt efter att vi löste det.

Farsan demonterade allt han kom åt utan att hitta något.

Boxen med kontaktplåtar (lager på lager av kontaktytor mot säkringar) där var det en platta som satt löst och inte hade full kontakt.
S/V60 Polestar utan taklucka

En kompis har en -15 utan lucka. IMG_6207.jpg

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]