Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1017754
Problemet uppstod vid kallstart, bilen hade tidigare under dagen gått felfritt. Nu startade den, men tände inte på alla cylindrar. Efter att ha kontrollerat en glappande kontakt till ena tändspolen gjordes ytterligare några startförsök, problemet kvarstod. Efter några startförsök laddade batteriet ur, några ytterligare återupplivningsförsök gjordes inte den dagen.

Efter att ha laddad upp batteriet vägrade bilen starta, motorn drar runt, men startar inte. Plötsligt hoppade bilen igång, gick ojämt på tomgång en stund för att vid nästa startförsök återigen vägra starta. Läste ut felkoderna vilka pekade på tändspole samt vevaxellägesgivare. Har bytt båda spolarna samt vevaxelgivaren (bilen är endast utrustad med en va?) felkoderna är släckta,men problemet kvarstår.

Passade på att slänga i nya stift samt nya tändkablar när jag ändå rotade omkring. Ingen skillnad. Har undersökt om det finns soppa fram till spridarna, vilket det gör. Bränslepumpen surrar och verkar pumpa upp tryck. Har rengjort jorden som fäster in i motorblocket, samt den vid torpedväggen.

Problemet är att all felsökning görs på egen hand, så kan inte med säkerhet avgöra om jag får gnista på stiften

Har slut på idéer. Hade gärna fått tips om hur jag ska fortsätta felsökningen. Tankar?
#1017764
Variosboy skrev:Igensatt bränslefilter kanske?
Hur ser stiften ut?
Trasig bränsletrycksregulator?
Bränslefilter har jag inte ens tänkt på, tack för tipset. Ska kontrolleras när tillfälle ges.
Stiften var åt det sotigare hållet utan att vara någon katastrof.
Bränsletrycksregulatorn ger ingen felkod? Kan jag felsöka den utan multimeter?

Tack för tipsen, det vidgade mina vyer. Kommer någon på något mer jag kan kontrollera vid nästa felsökningsrunda så skriv på! :)
#1017878
Menförfan skrev:
Variosboy skrev:Igensatt bränslefilter kanske?
Hur ser stiften ut?
Trasig bränsletrycksregulator?
Bränslefilter har jag inte ens tänkt på, tack för tipset. Ska kontrolleras när tillfälle ges.
Stiften var åt det sotigare hållet utan att vara någon katastrof.
Bränsletrycksregulatorn ger ingen felkod? Kan jag felsöka den utan multimeter?

Tack för tipsen, det vidgade mina vyer. Kommer någon på något mer jag kan kontrollera vid nästa felsökningsrunda så skriv på! :)

Bränsletrycksregulatorn är inte elektrisk, den styrs av vakuumet/trycket i inslaget och går membranet i den sönder, vilket är vanligt, då läcker det ut bensin i den slangen som är kopplad till inslaget. Men som benka skriver är det sällan det får effekten att bilen inte startar. Men kan bli väldigt trögstartad.

Jag sätter mina pengar på filtret.
Det kostar noll å inget att byta och är dessutom väldigt lätt att göra!
#1017951
Insåg idag att kablarna till ena tändspolen samt jorden som fäster in i motorblocket var rejält torra, och ledarna kikade fram på sina ställen. Får försöka dra om dessa när tillfälle ges, dock osäker på hur det görs på bästa satt. Skulle också behöva ha tag på nya rundstift till kontaktdonet som fäster på tändspolarna. Någon som vet vad det är för innerdiameter på dessa?
#1018228
Min dagliga rapport. Hoppas att någon kan ge några råd. Har idag haft igång bilen för första gången på flera dagar. Får fram både soppa och får gnista. Bilen startade och gick fint på tomgång. Efter några sekunder på tomgång misstände den. Slängde i nya stift jag hade liggandes, bilen hoppar igång fint direkt och går jämt på tomgång i femton minuter medan jag fixade med annat, plötsligt misstände fanskapet igen och det låter som rejäl obalans i motorn. Har helt slut på idéer. Spolarna är bytta, får fin gnista på samtliga cylindrar. Får fram soppa så långt som till btr:n. Vet inte riktigt hur jag ska kontrollera spridarna. Har lyssnat på dom med en mejsel och dom knäpper fint. Vad tusan gör jag näst mina herrar?

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]