igensotad 1.8i

Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


igensotad 1.8i

Inläggav v40medsotigmotor tis 31 okt 2006, 15:38

Nu har det alltså hänt även mig...

Fick anmärkning för högt HC värde på min V40 (98a) med 1.8i motor som gått 15.000 mil. Pratade med Volvo i segeltorp och dom vill ha mellan 20-25tusen för att fixa detta (plocka bort toppen och göra rent). Är detta skäligt? Har ni några kreativa idéer på vad jag kan göra om jag inte kan mecka själv. Vad kostar det att sätta in en annan motor. Har någon tips på billigare verkstad som kan åtgärda detta i Stockholmstrakten (spelar ingen roll om jag måste vara av med bilen ett tag)...
v40medsotigmotor
Övningskörning
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 15:25



Inläggav MartinS tis 31 okt 2006, 20:30

Är man säker på att det är felet? Det är inte katalysatorn som gett sig då? Hände en kompis till mig på hans 1.8i.

/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!

Jag NOx-kompenserar för din dieselbils mijöfarliga utsläpp.
Användarvisningsbild
MartinS
Tävlingspostare
 
Inlägg: 4960
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 12:34
Ort: Emigrerat till Tjörn
Kör: XC60 T6 AWD Polestar och S40 2.0T

Inläggav Frigge tis 31 okt 2006, 22:38

MartinS skrev:Är man säker på att det är felet? Det är inte katalysatorn som gett sig då? Hände en kompis till mig på hans 1.8i.

/Martin



Ja, det är inte helt otroligt att det kan lösas med ett byte av katalysator.
Det "kan" vara så att katalysatorn är den som skadats mest av sotet och därför har nedsatt funktion. Har du möjlighet skulle du testa med en begagnad som gått lite o helst inte är till en 1,8i (OM det nu är samma på någon annan ). På äldre bilar använde man vanlig röd ATF-olja i en liten mängd och lät den sugas in i motorn genom en vacuumslang för att sota ur motorn. Detta fungerade utmärkt då bilarna inte har katalysator som kunde skadas av detta. OBSERVERA att jag säger inte att du ska göra så här men möjligheten finns att det fungerar även på din i kombination med katalysatorbyte.
/Frigge

Ps. Skicka helst inte frågor på PM. Ta det i Forumet istället. Ds
Frigge
Volvotok
 
Inlägg: 2183
Blev medlem: mån 14 nov 2005, 21:21
Ort: Södra Sverige

igensotad topp, alternativ?

Inläggav v40medsotigmotor ons 01 nov 2006, 10:04

Volvoverkstaden gjorde en "Systembaserad delundersökning". Beskedet jag fick var alltså: "Sotning topplock" ca 20 000 kr. Jag frågade lite och det verkar som om dom ville plocka ned motorn och skicka iväg toppen för rengöring och avplaning. Borde det inte kosta ungefär lika mycket att byta hela motorn om jag lyckas skaka fram en bättre begagnad 1.8motor till exempel.

Med vägledning av besiktningsvärdena, kan man avgöra om det är katalysatorn det är fel på???
Värden (gränsvärden inom parentes):
CO: 0,2(0,5)
CO 2500: 0,3(0,3)
HC: 125 (100)
LANBDA: 0,99 (0,96.1,04)

Vad tror ni? (vore synd att behöva skrota bilen då den iövrigt är i hyffsat skick)
v40medsotigmotor
Övningskörning
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 15:25

Preventiva åtgärder för att unvidka igensotning?

Inläggav frjo7205 ons 01 nov 2006, 10:15

Vad kan man göra preventivt för att undvika igensotning på 1,8i? Körstil, bränsletillsatser etc???
frjo7205
Övningskörning
 
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 08:08

Inläggav Robert63 ons 01 nov 2006, 13:22

Låter väldigt dyrt, har du hört med en icke auktoriserad verkstad? Verkar ibland som om meckarna inte kan tänka själva utan slaviskt följer vad felkoden säger. Eller så skiter de helt enkelt i vad det kostar...

Har hört talas om att man kan rengöra insidan av motorn med diesel, vet inte hur men du kan säkert goggla eller så kan någon annan kanske förklara.

Ett par täta oljebyten skulle säkert också göra sitt till.
Robert63
Däckkrängare
 
Inlägg: 201
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 21:28
Kör: V70XC

Inläggav Frigge ons 01 nov 2006, 18:28

Robert63 skrev:Låter väldigt dyrt, har du hört med en icke auktoriserad verkstad? Verkar ibland som om meckarna inte kan tänka själva utan slaviskt följer vad felkoden säger. Eller så skiter de helt enkelt i vad det kostar...

Har hört talas om att man kan rengöra insidan av motorn med diesel, vet inte hur men du kan säkert goggla eller så kan någon annan kanske förklara.

Ett par täta oljebyten skulle säkert också göra sitt till.



Vad skiljer Meckarna på en Icke auktoriserad verkstad då ? Jo dom saknar erfarenhet !!!. Följer slaviskt vad felkoderna visar....... DET DUMMASTE JAG HÖRT ! I detta fall pratar vi inte ens felkoder utan högt HC.
/Frigge

Ps. Skicka helst inte frågor på PM. Ta det i Forumet istället. Ds
Frigge
Volvotok
 
Inlägg: 2183
Blev medlem: mån 14 nov 2005, 21:21
Ort: Södra Sverige

Inläggav eccy243 ons 01 nov 2006, 19:31

Prova att varmköra motorn riktigt. Sen åker du ut och åker riktigt långt på riktigt höga varvtal. Kör ca 4-5 mil på högst 3:an, växla upp vid 6500 varv. Detta har fungerat i flera fall. Men du gör det ju naturligtvis på egen risk...
Användarvisningsbild
eccy243
Säpo-Erik
Säpo-Erik
 
Inlägg: 2430
Blev medlem: tor 03 nov 2005, 19:29
Ort: Inte Stockholm längre
Kör: På fyrhjulsställ så ofta det går!

Inläggav Robert63 tor 02 nov 2006, 11:19

Frigge skrev:
Robert63 skrev:Låter väldigt dyrt, har du hört med en icke auktoriserad verkstad? Verkar ibland som om meckarna inte kan tänka själva utan slaviskt följer vad felkoden säger. Eller så skiter de helt enkelt i vad det kostar...

Har hört talas om att man kan rengöra insidan av motorn med diesel, vet inte hur men du kan säkert goggla eller så kan någon annan kanske förklara.

Ett par täta oljebyten skulle säkert också göra sitt till.



Vad skiljer Meckarna på en Icke auktoriserad verkstad då ? Jo dom saknar erfarenhet !!!. Följer slaviskt vad felkoderna visar....... DET DUMMASTE JAG HÖRT ! I detta fall pratar vi inte ens felkoder utan högt HC.
Problemet med auktoriserade verkstäder är det uppdrivna tempot. Jobben är mätta i förhand och får ta si och så lång tid. Ingen vill dra ned ackordet. Därför tvingas mecken ofta kompromissa och utesluter en "old school"-felsökning.

De auktoriserade verkstäderna tjänar sina mesta pengar på goa smör och brödjobb som service etc. och dagens bilproblematik handlar mest om att läsa ut en kod, se vad den säger och erbjuda kunden lösningen efter den. Att det ofta finns en annan billigare lösning är inte intressant varken för företaget eller den enkilsda mecken, tyvärr för oss "vanliga" kunder utan företag som står för fiolerna.

De absolut bästa meckarna hoppar av och startar eget och på en icke-auktoriserad verkstad får du många gånger ett mer omsorgsfullt bemötande. Och många gånger ett mycket bättre utfört jobb. Därmed inte sagt att det inte finns dåliga sådana, för det gör det verkligen.

Jag är absolut övertygad om att det i detta fallet finns en annan eller billigare lösning och att förslaget/priset på åtgärd skulle bli betydligt mer förmånligt om man frågade en bra icke-auktoriserad verkstad. För du får inte glömma, en Volvo-verkstad fylls på med nya kunder hela tiden, nya bilköpare, en vanlig verkstad blomstrar enbart på sitt rykte och i viss mån pris.

Du tyckte att det här med "följer slaviskt felkoderna" var det dummaste du hört. Ok, kanske jag generaliserade lite. Men faktum är att bilbranschen en längre tid haft svårt att hitta "nutidens" mekaniker. Och ganska unikt är det att flera oberoende märken gått samman och startat skolor. Syftet är 2, dels få fram bra meckar men sedan får man inte glömma att pengarna ligger just i eftermarknaden.

Nu var det ett par år sedan jag tittade på just Bilias resultat, men 90% av omsättningen låg i bilförsäljningen och 10% i eftermarknaden, dvs i huvudsak verkstad. Men håll i dig nu, vinsten från bilförsäljningen utgjorde 10% och från eftermarknaden 90%. Fakta.

Och du. Skit samma vad felet var, men verkstaden har lämnat förslag efter att ha gjort en systembaserad delundersökning.
Robert63
Däckkrängare
 
Inlägg: 201
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 21:28
Kör: V70XC

Inläggav allannasrat sön 11 nov 2007, 03:04

ägde en 1.8i 99 hade samma problem, gick också till volvo de ville göra samma sak. det gick jag inte på.

gick till en privat verkstad där de byte katalysator och rengjorde motorn (spjällhuset). gick på 3-4000. värdet gick från 210 till 1.
allannasrat
Övningskörning
 
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 00:16

Inläggav *pettson* sön 11 nov 2007, 14:04

vill bara flika in att... motorn är en mitsubishi 1.8 GDI.. det är inte volvos egen..
Motsvarande operation (avsotning förbränningsutrymmet) gör man på mitsubishi för 2500kr på plats i motorn. Motorn blästras på plats invändigt med valnöts skal enligt en väldigt smart ide där man absolut inte öppnar motorn. Man förser den med en jigg som kan öppna insug och avgas medans blästring pågår.. Det är bara volvos underbara mekar som ska ta 20 000kr för samma jobb..
Kanske dags att kontakta mitsubishi för att se om dom kan göra dej samma jobb?
Maila bara om du vill nåt som inte har med support i forumet att göra.
*pettson*
2009 års Jagrullare!
 
Inlägg: 12893
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 00:03
Ort: Motala, Östergötland
Kör: XC90 -2004

Inläggav Bozzle lör 01 dec 2007, 13:07

*pettson* skrev:vill bara flika in att... motorn är en mitsubishi 1.8 GDI.. det är inte volvos egen..
Motsvarande operation (avsotning förbränningsutrymmet) gör man på mitsubishi för 2500kr på plats i motorn. Motorn blästras på plats invändigt med valnöts skal enligt en väldigt smart ide där man absolut inte öppnar motorn. Man förser den med en jigg som kan öppna insug och avgas medans blästring pågår.. Det är bara volvos underbara mekar som ska ta 20 000kr för samma jobb..
Kanske dags att kontakta mitsubishi för att se om dom kan göra dej samma jobb?

Hej! har en V40 1.8i -00
Där hade ägaren före fått byta kat. för höga avgasvärden! efter bytet så var allt ok...
Finns även en spray man kan köpa hos "wynns" som sprayas genom luftintaget, ska fungera istortsett lika som med blästring.. Lycka till
Bozzle
Övningskörning
 
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 09:42
Ort: Falun
Kör: V40 2.0T -04

Inläggav Robert63 lör 01 dec 2007, 21:53

Frigge skrev:Vad skiljer Meckarna på en Icke auktoriserad verkstad då ?
Tja...c.a 16-17.000 ;-)
Robert63
Däckkrängare
 
Inlägg: 201
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 21:28
Kör: V70XC

Inläggav mr-bear mån 03 dec 2007, 21:52

Tjenix.

Klurade lite på detta och undrar; om man har högt HC är inte det detsamma som mycket oförbränt bränsle? Hade detta problemet på en bil där jag bytte tändstift och tändkablar. Efter detta gick bilen igenom besiktnigen.
V40 2.0 140hk -97 FFV
V70 2.0 T 163hk -99
mr-bear
Halkkörning
 
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 22:31
Ort: Skåne, Marieholm

Inläggav adrian_vg ons 12 dec 2007, 20:58

mr-bear skrev:Tjenix.

Klurade lite på detta och undrar; om man har högt HC är inte det detsamma som mycket oförbränt bränsle? Hade detta problemet på en bil där jag bytte tändstift och tändkablar. Efter detta gick bilen igenom besiktnigen.


Heh. Var inne på samma tanke. HC är kolväten, dvs oförbränt bränsle, dvs sot typ. En kombo av byte enl ovan och lite rejäl körning som bränner bort skräpet i toppen funkar antagligen lika bra. Värt att prova innan du dumpar ca 20 papp på nån verkstad...
Nu: Honda VFR800Fi-00, Arctic Cat XC 450i-12.
Förut: Volvo 242i-76, Peugeot 205GTi-88, Volvo 240DL 2,3-86, Volvo S40 2.0-96, Honda VFR750F-90, Honda VFR750F-97, Volvo V40 T4 Trophy-03, Suzuki DR350S (440cc)-93.
Kör ibland fruns V70N 2,4 140 hk - 2001.
Användarvisningsbild
adrian_vg
Däckkrängare
 
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 24 apr 2006, 18:50
Ort: Uppsala
Kör: Mc vår, sommar och höst. Quad vinter.




Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvo S/V40 (96-04)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster