Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#61747
Har försökt leta igenom forumet efter liknande fel, men inte hittat något än.

Bakgrund: Fick punktering och lät den stå i drygt 2 veckors tid tills jag hunnit få pengar att fixa nytt däck. Visade sig då att en läslampa hade stått på och haft slut på batteriet. Låset hade samtidigt kärvat.

Åtgärder: Ögla i låset och lite 5-56 gjorde att jag åtminstone fick upp dörren. Tog ut och laddade batteriet, satte tillbaka, bilen får ström men startar inte. Tycker mig höra ett klick från startmotorn, men det kan vara önsketänkande.

Problem: Bilen startar inte. Den får el, lampor osv går igång, men ingen gas. Precis som om du försöker starta när den ligger i drive-läge. En indikatorlampa tänds (inte alltid, men oftast) när jag försöker starta, den med en bil och ett kryss över.

Personligen tror jag att det beror på att startspärren har gått i. Jag låste den med dosan, kanske har den fått fnatt när batteriet dog, och sedan inte gått tillbaka när det laddades? En cell i batteriet är dålig, så det skall ändå bytas. Har ingen orginalradio så det bekymret är ur världen, med kod osv. Vet ej hur syndromen ser ut för kass bränslepump, men kan det kanske vara det också?

Om det nu är startspärren... vad gör jag?

EDIT: Ang. motorn så är det förmodligen mitsubishi. Tysklandstillverkad. Står dock volvo på kåpan osv, men men. Har tyvärr inte instruktionsbok så att jag kan kolla. Jämförde med en mits-jeep och den hade exakt samma säkringar, därav min föraning.
av backlund
#61763
Efter att ha läst andra trådar om amma sak så leder det mig till följande slutsats:

Eftersom nyckeln har lossat från sitt gummihölje så har jag försökt tända enbart med själva "nyckeln". Alltså inte dosan till fjärrlåset eller själva gummihöljet. Kan det vara så enkelt att sensorn till startspärren sitter i något av dessa och att jag kan få igång bilen, bara jag håller dem i närheten av tändlåset samtidigt som jag vrir om?

Kommer ändå vilja ha en ny nyckel eftersom reservnyckeln har försvunnit, men undviker helst den kostnaden tills jag har mer pengar.

Är det någon som vet om de går med på att göra en kopia av en fungerande nyckel, eller "måste" de koda om startspärren även i det fallet?
Användarvisningsbild
av MartinS
#61860
Du måste ha med gummihöljet till nyckeln, det är där i sändaren sitter till startspärren.

/Martin
av backlund
#63550
Mycket riktigt.

Batteriet var heldött, och sändaren var ju som sagt väck. Men efter att ha köpt nytt batteri så skruttade motorn igång precis som vanligt igen. Däremot så är radion mycket underlig. Den fungerar i ett par minuter, sedan blir det knäpptyst. Hjälper inte att stänga av och starta om den heller.

CD:n fungerar däremot felfritt.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]