Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awflauggz
#912603
Hejsan..

Har en Volvo S40 årsmodell 08 som vi köpte av Fordonsmäklarna för några månader sedan.

Igår startade jag bilen, körde 4 meter, och stängde av bilen.

Försökte sedan starta bilen igen, dock gick det inte. Inga lampor lyste, och inget på instrumentbrädan.

Testade med startkablar, och då startade bilen.
Testade med ett batteri från en annan Volvo S40 och då startade bilen.

Så jag åkte och köpte ett nytt batteri på OKQ8, drog in det i bilen och startade, luktade bränt så jag stängde av. Efter ett par timmar startade inte bilen igen.


Vad kan felet vara?


Mvh, awflauggz
Användarvisningsbild
av Variosboy
#912718
Något verkar ju dra ur batteriet rejält fort, låter som en avskavd kabel någonstans som ligger och kortsluter mot jord..
av rid54
#912815
Som föreslagits kan det vara en kabelskada. Det kan också vara genomslag i dioderna i generatorn. "Enklast" är nog att koppla bort saker efterhand och mäta hur mycket ström som lämnar batteriet när bilen är avstängd. Det blir lite elmekande, eftersom kablar måste bort från generator o startmotor till att börja med, sedan borde det räcka med att ta ur huvudsäkringarna. Obs! att instrumentet måste vara rätt stöddigt om det inte ska skadas av din tjuvström (om den är så stark att det börjar lukta bränt...)
av awflauggz
#912932
Vad bör jag byta ut på bilen ? Eller testa?

Är inte så jättebra på bilar, det jag kan är väl att byta däck och en gång bytte jag vindrutetorkar motor hehe
av rid54
#912955
Du kan/bör nog inte börja med att byta saker innan du hittat felet. En teori om felet är att nåt drar en massa ström ur batteriet när bilen är avstängd. För att testa den teorin måste man göra i stora drag som jag nämnde ovan. Det kan finnas andra teorier, som kräver annan sorts felsökning.
av andy78
#913020
Om du köpte den av fordonsmäklarna så borde du fått 3 månaders garanti.
Du kan göra ett enkelt test för att åtminstone ringa in felet eller begränsa det temporärt.
Ställ in en multimeter att mäta ström amphere brukar finnas ett 10A läge.
Lossa en batteripool förslagsvis minuspolen sätt ena testpinnen på kabeln för batteriet och den andra testpinnen på batteripoolen den kommer då indikera strömförbrukning, stäng av alla lampor inklusive kupebelsyning, låt bilen gå ned i strömsparläge det ser du genom att strömmen kraftigt sjunker till en viss nivå, den bör dra max 50-60 mah om det ligger högre så drar du säkringar till strömmen sjunker, när strömmen sjunker efter att du lossat en säkring så har du ringat in en eventuell felkälla och kan kontrollera kompontenten vidare och eventuellt köra utan säkring för att förhindra att det drar ut batteriet tills du får det åtgärdat.

Har du garanti så hade jag inte börjat meka för mycket men kollat ovanstående.
Batterierna måste du ladda upp med laddare det räcker inte med startkablar köra och att du sen kan starta bilen, laddas det inte med batteri så kommer det att sulfera inom kort och ditt nya batteri blir förstört.
Man ska i övrigt underhållsladda batterier jag gör det minns 2ggr per år innan vinter och efter vinter.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]