Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#908779
Hej,
Kan inte biltema svara ??? :cry: :???: ... Enligt deras egen "bra att veta" finns ju en klar chassinummeravgränsning !
Stämmer denna avgränsning är det 666018 du skall ha då chassinr 426761 och framåt skall ha detta ok. Och enligt ditt regnr har du chassinr 447822.

/Mattias
#909089
Det med chassinummer stämmer inte helt. Själv har jag chassinummer på över 5xxxxx men skulle ha de som har lägre nummer. Lättast är att titta på dina nuvarande ok. Har du en fjäder på handbromsmekanismen skall du ha oken som är till för högre chassinr.
#909636
Tycker alla ska undvika biltemas bromsok så långt det går, iallafall bak till just S/V40.

Köpte bromsok bägge sidor från biltema till min första V40, handbromsen var ett skämt, gick inte igenom besiktningen.

Köpte för 3 månader sedan bägge bromsoken igen nu till min andra V40 sedan 2 år tillbaka då jag tänkte kolla om de bättrat till sig på biltema, de har nu en plombering på bromsbacken vilken de inte hade tidigare, men ack när de satt på bilen o jag luftat o allt är frid och fröjd så är handbromsen ännu sämmre, nyper inte ett piss på bakhjulen, det är bara skämt med biltemas bromsok ändå säger andra källor att de kommer från samma fabrik som de mekonomen och bilia säljer men näää tror jag inte på för fem öre, och inte de lättaste att demontera kassa bromsok och lämna tillbaka till biltema och så billös när skiten inte fungerar o man behöver byta ut de mot andra som inte heller lär fungera. så kan ju säga att det är skillnad på att vara snål och att vara dumsnål.
#909770
Jag köpte ett ok för bakbromsarna för några veckor sen på biltema. Fungerar hur bra som helst. Det som är VÄLDIGT viktigt är att man absolut inte rör handbromsmekanismen förrän allt är monterat och avluftat. Var nog med att bromsa ut bromsklossarna så mycket det bara går innan man monterar på handbromsvajern, annars kommer handbromsskruven inuti gå ut till sitt maxläge och då kommer handbromsen inte fungera som den skall.

Sedan är det inte bra att tex sätta på bromsok med fjäder om det inte är det original, det är olika längder på handsbromsvajern, så det kommer göra att handbromsen inte kommer ta bra.
#909772
Rör aldrig fot bromsen utan justera ut kolven med spaken på oket -rätt avstånd bromskloss/skiva ca 1mm!!
Bytte klossar i somras o efter det funka tom handbromsen nån tidigare ägare gjort fel...
#909774
Det är ju det man absolut inte skall göra. Biltema har t.o.m plomberat handbromspaken där det står tydligt att man absolut inte skall röra den förrän man bromsat ut oken med fotbromsen så mycket det går. Justerar du på spaken på oket innan klossarna ligger mot skivan så kommer justeringsskruven inuti gå ut till maxläget, då kommer dom inte ta något när man använder handbromsen.
#909879
Stämmer icke alla som gör det felet får göra om , bromsar man med bromspedalen då når ju klossen skivan o skruven har ett frispel som du måste jobba upp med handbromsen odå bottnar den i oken,så det så :-)
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]