Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av varamopeder
#1375768
Hejsan, jag får inte fram något trots sökningar i oändlighet och massor av åtgärder. Vore väldigt tacksam för all hjälp av er som säkert har mycket bättre koll än mig.

Jag har en s40 2002 T4 Steg 3 19t turbo autotech enl. uppgift, laddar ca 1.5.

Kamremmen bytt av dom jag köpte bilen av, dom har bytt den själva om det kan strula till något som är feljusterat? (Något kugg fel mm som skapar något lustigt problem?)

Har felkoder på 0171 och 0131 system too lean och o2 sensor bank 1 sensor 1

Bytt främre Lambdan, bytt insugsslangen till en ny siliknslang(do88), efterdagit alla grenrörsmuttrar, bytt vevhusventilation/oljefällan+slangar och blåst kanaler och verkade inte vara stopp någonstans. Bytt insugspackning, bytt magnetventil, rengjort tomgångsmotor, bytt tändstift, provat med andra tändspolar. Nollat felkoder men de uppkommer igen.

Kollat över alla givare jag kan se i torque appen till min obd 2 adapter. Inga temperaturer verkar visa "fel" .

Nu till problemen och frågorna.

---

Nollar jag felkoder och kör iväg direkt när jag startat och håller igång bilen och kör utan att stanna så uppkommer de aldrig oavsett hur jag kör(bottgas eller slökör). Men stannar jag och låter den stå på tomgång kommer system too lean efter nån minut bara max och sen efter säg 5- 10 minuter börjar tomgången fladdra och motorn går ojämnt, då kommer o2 sensorn low voltage.

Borde inte båda lambdasonderna följa varandra hyffsat?För mina diffar främre dyker alltid lägre och ger felkod på tomgång, borde inte luftläcka fortsätta hela vägen till bakre sensorn? Vid körning följer dom varandra.

Ryckt LMM men då går den ännu sämre så den verkar fungera.

Mitt undertryck samt övertryck är fladdrigt och svajjigt, både på tomgång och i de högre trycken, provat två laddtrycksmätare och båda så står visaren och skakar. Varför?

Jag har "pulserande" undertryck i oljestickans hål, övertryck i oljepåfyllningslocket. Oljefälla och vevhusvent gjorde ingen skillnad.

Har även övertryck i slangen från intercoolern till insuget även på tomgång blåser rätt så mycket, jobbar turbon även då? Håller jag för bygger det tryck.

Mitt gasspjäll står alltid i 14.1% öppen throttle enligt givaren och det stämmer att den inte är helt "stängd" är detta normalt?

Går ryckigt och misständer vid kallstart om jag inte hjälper med att gasa lite då går den plötsligt bra efter en liten stund tills samma fenomen som ovan kommer med felkoderna, från kall kan det ta 30min innan den börjsr gå skit.

Bilen är inte det minsta ryckig när man kör, inget bludder eller ryckningar vid fullgas och hård körning.

Börjar få slut på ideer och har haft isär allting på insugssidan, alla slangar och packningar mm. Och plockat bort och rengjort allt som sitter på insuget utan resultat, provtryckte även intercoolern. Har inget vatten i oljan eller tvärtom.

Väldigt tacksam för all hjälp.
#1375833
Rudarmy, det är mekaniskt, och set är rätt urgröpt i spjällhuset, vet ej om det är så vid just spjället normalt sett?

Bytt packningen mellan spjäll och insug, finns en justerskruv på spjället, rör jag den kommer jag ner i 12.9% men det är som att spjället fastnar i spjällhusethuset så det kan inte stänga mer. Men detta ska väl inte vara 14% öppet vid tomgång? All den luften sköter väl tomgångsmotorn?
av rudarmy
#1375852
Ett beg spjällhus kan ju va värt att prova (typ 200kr inkl givare på bilskrot) det låter ju som den inte stänger helt å då fyller ju inte tomgångsmotorn heller sin funktion. Du har ju felsöka en hel del så prova detta åxå
#1546304
Hej! Jag hoppas att jag är på rätt ställe nu. :-D
Efter att min Volvo s40 varit på Vianors verkstad i Jordbro så måste jag gasa en stund innan tomgången fungerar ordentligt. Sedan stannar motorn ibland när jag är ute och kör. Vad kan det vara?
Tacksam för svar.

Hur allvarligt är detta fel igentligen ? h[…]

Generatorn lossnat

Är verkstaden som fumlat

Golv i lastutrymmet V60

Då är den inte farlig :-) Någo[…]

Nybesiktad med blankt papper, nu kan man åka[…]