Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233142
Tjena alla!

Ett fruktanavärt huvudbry har förstört min fredag. Den där lampan som är gul och har en bil med ett kryss över sig släcks ej utan lyser konstant (blinkar ej). Bilen startar.. kör och allt så som den ska.. men möget släcks inte. Jag har provat ladda batteriet med ctek laddaren i ett dygn.. koppla loss batteriet i 45 minuter (fastna i ett mobilspel).. fippla med antennringen och torka kontakten and so on.. kollat alla säkringar.. ja jag har nog gjort allt relevant. Startspärren fungerar (inget chip.. inget körande).. Funderar på att ta bort lampf*n snart eller spä 95 oktanigt över den.. iallafall nån som känner igen detta?.. och ja google was'nt my friend.

Volvo S40 -96a 1,8 38500 mil och mycket kvar att ge.

Tack än så länge :)
Senast redigerad av 1 Migush88, redigerad totalt 0 gånger.
#1233172
Migush88 skrev:Tjena alla!

Ett fruktanavärt huvudbry har förstört min fredag. Den där lampan som är gul och har en bil med ett kryss över sig släcks ej utan lyser konstant (blinkar ej). Bilen startar.. kör och allt så som den ska.. men möget släcks inte. Jag har provat ladda batteriet med ctek laddaren i ett dygn.. koppla loss batteriet i 45 minuter (fastna i ett mobilspel).. fippla med antennringen och torka kontakten and so on.. kollat alla säkringar.. ja jag har nog gjort allt relevant. Startspärren fungerar (inget chip.. inget körande).. Funderar på att ta bort lampf*n snart eller spä 95 oktanigt över den.. iallafall nån som känner igen detta?.. och ja google was'nt my friend.

Volvo S40 -96a 1,8 38500 mil och mycket kvar att ge.

Tack än så länge :)
Prova att programmera om fjärrkontrollen/Centrallåset :mrgreen:
#1233180
Glömde säga också att jag givetvis har den tråkiga skitnyckeln utan dosa.. med eftermarknads fjärrlås.. men bilen startar normalt och tar jag nyckeln utan chippet så startar bilen inte så som de ska va.. men de här gula skenet gör mig vansinnig.. -.-
#1233381
Såja med öerhängande risk för hjärnblödning under färd så rev jag ut mätarhuset innan och tog bort lampan. Men felet kvarstår givetvis och jag har nog kommit fram till varför.. är lite osäker men eftersom vi har haft rätt fuktigt väder senaste dagarna och tydligen har en skyddsplatta i torpedväggen försvunnit och antennringen runt tändningslåset är ju inte helt försluten så jag antar att det kommit in fukt eller sådant i elektroniken eller i styrboxen till systemet kanske och sen börjat jävlas. Men så länge inte motorlampan lyser och bilen startar när jag vrider på nyckeln och går problemfritt så är det all good in the hood för min del.
#1233512
Om fukt etc du nämner om är ditt fel/problem vett i tusan. Har dock för mig att volvo släppte nån uppdaterings sats med lite kablar och skit för den här lampan då det visat sig vara ett vanligt problem.
Om den uppdaterings satsen även är aktuell till din bil vet jag inte, men värt att kolla kanske.

Första insatsen bör väl kanske va att kolla felkoder så det inte är nått annat som spökar.
#1233574
SnurreSprätt skrev:Om fukt etc du nämner om är ditt fel/problem vett i tusan. Har dock för mig att volvo släppte nån uppdaterings sats med lite kablar och skit för den här lampan då det visat sig vara ett vanligt problem.
Om den uppdaterings satsen även är aktuell till din bil vet jag inte, men värt att kolla kanske.

Första insatsen bör väl kanske va att kolla felkoder så det inte är nått annat som spökar.
Ja jag läste också om något sådant gällande ett relä med kondensatorer för cirka 500 lappen som verkar fungera för alla då många verka problem med strömförsörjningen. Anledningen till att jag relaterar till fukt är att i samband med händelsen så börjar jag få imma på insidan av rutorna nått jag aldrig brukar få samt att enligt vädertjänster rörde det sig om nästan 95%-100% luftfuktighet så jag tänker att lite fukt kommer åt och bryggar eller så. Gällande felkoder var det inte mer att hurra för. Men om nån kan länka till den här reparationssatsen vore det bra.. har inte hittat nått alls.. eller bygger man den själv?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...