Oljud från framvagn, v40, 1999, 1,9 L (video)

Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oljud från framvagn, v40, 1999, 1,9 L (video)

Inläggav berg07 mån 05 feb 2018, 09:52

Hej!

Volvo v40, årsmodell 1999, 26 000 mil, 1,9 liters bensinmotor.

Problemet är ett missljud, ett rytmiskt metalliskt "klonkande" från framvagnen (se video). Jag uppfattar att det kommer från höger sida. Ljudet uppstod under landsvägskörning i ca 80 km/h, försvann efter några kilometer och var borta i tio minuter, men kom tillbaka igen. Efter att ha hörts väldigt tydligt i några kilometer i alla hastigheter försvann det helt igen.

Video: http://sv.tinypic.com/r/2s1agw0/9

Ljudet blev ibland värre och ibland lindrigare när kopplingen trycktes in. Det hördes i låga hastigheter, men det var ingen skillnad på hur hjulen var svängda. Inbromsning påverkade inte ljudet.

Vad kan orsaken vara?
berg07
Övningskörning

Kör: Volvo V40, 2,0L, årsmodell 2000

Re: Oljud från framvagn, v40, 1999, 1,9 L (video)

Inläggav andersbe tis 06 feb 2018, 12:57

berg07 skrev:Hej!

Volvo v40, årsmodell 1999, 26 000 mil, 1,9 liters bensinmotor.

Problemet är ett missljud, ett rytmiskt metalliskt "klonkande" från framvagnen (se video). Jag uppfattar att det kommer från höger sida. Ljudet uppstod under landsvägskörning i ca 80 km/h, försvann efter några kilometer och var borta i tio minuter, men kom tillbaka igen. Efter att ha hörts väldigt tydligt i några kilometer i alla hastigheter försvann det helt igen.

Video: http://sv.tinypic.com/r/2s1agw0/9

Ljudet blev ibland värre och ibland lindrigare när kopplingen trycktes in. Det hördes i låga hastigheter, men det var ingen skillnad på hur hjulen var svängda. Inbromsning påverkade inte ljudet.

Vad kan orsaken vara?

Om du trycker ner kopplingen och det försvinner är det troligen utgående axellager från växellådan alléernativ urtrampningslager! :-O)
Komihåg, vi som du vill veta hur du fixade felet, lämna alltid en slut rapport så blir alla glada!!!
Användarvisningsbild
andersbe
Olja under naglarna

Kör: Plattan i båtten, V40T

Inläggav berg07 tis 06 feb 2018, 13:25

Tack för svaret andersbe. Det knepiga är att oljudet inte konsekvent försvann när jag tryckte in kopplingen, ibland tyckte jag tvärtom att ljudet blev värre. Efter en stund försvann det helt av sig själv och allting lät normalt.

Om det är ett axellager eller ett urtrampningslager, borde inte missljudet då höras fortsättningsvis?
berg07
Övningskörning

Inläggav andersbe tis 06 feb 2018, 20:40

berg07 skrev:Tack för svaret andersbe. Det knepiga är att oljudet inte konsekvent försvann när jag tryckte in kopplingen, ibland tyckte jag tvärtom att ljudet blev värre. Efter en stund försvann det helt av sig själv och allting lät normalt.

Om det är ett axellager eller ett urtrampningslager, borde inte missljudet då höras fortsättningsvis?

Kan variera vilken växel som är i och drivning, kan lyssna dig fram med ett stetoskop för att komma fram exakt felet.(Eller skruvmejsel) :mrgreen:
Komihåg, vi som du vill veta hur du fixade felet, lämna alltid en slut rapport så blir alla glada!!!
Användarvisningsbild
andersbe
Olja under naglarna

Inläggav magseg ons 07 feb 2018, 17:41

Hade klonkande, skorrande, konstiga ljud som ibland försvann på min 855:a. Det var ett motorfäste som kollapsat så motorn ibland stötte i ramen.
Kan vara det.
=================================
Nuvarande: Volvo 855glt -97, V40 - 04, Hästar...
Tidigare: Saab 96, Ford Consul, 240 (-75/88), 244 GLE, 945 (bästa bilen jag haft), S40, V40, Citroen C5, Volvo 240, V70 SE -97
magseg
Däckkrängare

Kör: 850 GLT -97, V40 -04, Islandshäst...

Inläggav berg07 tor 08 feb 2018, 15:55

Tack för era svar andersbe och magseg.

Hade in bilen på verkstad pga oljudet. De tog bort is(klimpar) som hade ansamlats och legat mot drivaxeln. Det har varit ca -15 de senaste dagarna här. De rätade också ut ett stödjärn som var en aning böjt och slog i hjälpramen.

Dessutom var fjäderbenslagringarna på båda framdämparna lite glappa. Den tidigare ägaren har installerat någon slags coiloversats, så fjäderbenen och allt kring dem är inte original, vilket gör det lite knepigt att göra något åt glappet. Inget klonkande ljud har iaf hörts sedan verkstadsbesöket.
berg07
Övningskörning

Oljudet är tillbaka

Inläggav berg07 mån 12 feb 2018, 07:03

En uppdatering. Oljudet kom tyvärr tillbaka efter några dagar efter verkstadsbesöket. Samma mönster igen, ljudet kommer och går. Det har alltid börjat efter jag motorbromsat (tagit foten av gaspedalen) vid landsvägskörning. Det är ett rytmiskt knackande ljud som är tajmat med hjulens hastighet. Det hörs som starkast när jag motorbromsar och blir lite svagare när jag accelererar. Se videor nedan.

Video på oljudet vid motorbromsning

Ljudet ändrar karaktär när jag trycker in kopplingen och blir lite dovare.

Video på oljudet när kopplingen trycks in

Ljudet hörs i alla hastigheter. Här ett exempel på hur det låter i ettans växel.

Oljudet vid krypkörning

Någon som har en idé vad det här kan bero på?
berg07
Övningskörning

Re: Oljudet är tillbaka

Inläggav andersbe tis 13 feb 2018, 09:56

[quote="berg07"]En uppdatering. Oljudet kom tyvärr tillbaka efter några dagar efter verkstadsbesöket. Samma mönster igen, ljudet kommer och går. Det har alltid börjat efter jag motorbromsat (tagit foten av gaspedalen) vid landsvägskörning. Det är ett rytmiskt knackande ljud som är tajmat med hjulens hastighet. Det hörs som starkast när jag motorbromsar och blir lite svagare när jag accelererar. Se videor nedan.

Kolla motor festerna, kan du se om motorn rör sig ovanligt mycket när du gasar manuellt med gasspjället, vajerfästet, motorn ska knappt röra sig.
Man kan ta avgasupphängnings gummi och skära till (Halv månar/Halv cirkel) och stoppa in i mellan öppningarna i motorfesterna, jag gjorde detta och dom blev som nya,
rätt dyra att köpa in nya! :-)-)
Användarvisningsbild
andersbe
Olja under naglarna

Inläggav berg07 tis 13 feb 2018, 22:16

Kolla motor festerna, kan du se om motorn rör sig ovanligt mycket när du gasar manuellt med gasspjället, vajerfästet, motorn ska knappt röra sig.
Man kan ta avgasupphängnings gummi och skära till (Halv månar/Halv cirkel) och stoppa in i mellan öppningarna i motorfesterna, jag gjorde detta och dom blev som nya,

Tog en titt på det högra motorfästet. Det knarrar när jag ruckar på motorn.
Men är det tillräckligt för att orsaka oljudet i mina tidigare videon?

Video på ljud/glapp i höger motorfäste
berg07
Övningskörning

Inläggav andersbe ons 14 feb 2018, 07:54

berg07 skrev:

Tog en titt på det högra motorfästet. Det knarrar när jag ruckar på motorn.
Men är det tillräckligt för att orsaka oljudet i mina tidigare videon?

Video på ljud/glapp i höger motorfäste

Låter inte bra, du får ha någon som sitter i bilen och gasar när du ligger under bilen, nog det bästa för att hitta felet, uppallad fram vagn så att
hjulen går fritt, köra med olika växlar etc.
Kolla det vänstra övre fästet noga brukar ha en tendens att spricka i aluminium fästet även gå av.
hur är det när du bromsar,= skakar ratten? ?:-/
Användarvisningsbild
andersbe
Olja under naglarna

Inläggav berg07 ons 14 feb 2018, 08:31

Låter inte bra, du får ha någon som sitter i bilen och gasar när du ligger under bilen, nog det bästa för att hitta felet, uppallad fram vagn så att
Kolla det vänstra övre fästet noga brukar ha en tendens att spricka i aluminium fästet även gå av.

Ska försöka mig på det du föreslår. Jag har inte märkt att ratten skulle skaka när jag bromsar.

Kan oljudet ha nåt att göra med drivknutarna eller drivaxeln?
Här är några foton på drivknutarna och lagret som stöder drivaxeln på höger sida.

Förarsidans inre drivknut:
Bild

Förarsidans yttre drivknut:
Bild

Drivaxeln på höger sida:
Bild

Stödlagret till drivaxeln på höger sida:
Bild

Passagerarsidans yttre drivknut:
Bild

Passagerarsidan inre drivknut:
Bild
berg07
Övningskörning

Inläggav andersbe ons 14 feb 2018, 08:58

berg07 skrev:

Ska försöka mig på det du föreslår. Jag har inte märkt att ratten skulle skaka när jag bromsar.

Kan oljudet ha nåt att göra med drivknutarna eller drivaxeln?
Här är några foton på drivknutarna och lagret som stöder drivaxeln på höger sida.

Drivknutar kan man märka fel på genom att ge fullt rattutslag vid körning sakta, runt, vänster o höger. :mrgreen:
Användarvisningsbild
andersbe
Olja under naglarna

Inläggav berg07 ons 14 feb 2018, 09:28

Drivknutar kan man märka fel på genom att ge fullt rattutslag vid körning sakta, runt, vänster o höger. :mrgreen:

Jag glömde skriva att jag inte märkte någon skillnad i oljudet vid krypkörning med fullt rattutslag vare sig till vänster eller höger. Jag funderar mest på någon av de inre drivknutarna pga detta. Är det problem med någon av de yttre drivknutarna borde det väl höras främst när man svänger åt ett håll och vara tystare åt andra hållet.

Sedan är det ju det här mystiska med att oljudet försvann under körning och var borta en stund för att sedan komma tillbaka igen.
berg07
Övningskörning

Inläggav andersbe ons 14 feb 2018, 13:57

berg07 skrev:

Jag glömde skriva att jag inte märkte någon skillnad i oljudet vid krypkörning med fullt rattutslag vare sig till vänster eller höger. Jag funderar mest på någon av de inre drivknutarna pga detta. Är det problem med någon av de yttre drivknutarna borde det väl höras främst när man svänger åt ett håll och vara tystare åt andra hållet.

Sedan är det ju det här mystiska med att oljudet försvann under körning och var borta en stund för att sedan komma tillbaka igen.

Hur är det med motorns rörelse,har du provat ska näst in till stå still vid gas pådrag, om den rör sig mycket är det motorfästena, 2st sitter på en längsgående balk. :mrgreen:
Användarvisningsbild
andersbe
Olja under naglarna

Inläggav berg07 tor 15 feb 2018, 09:25

Hur är det med motorns rörelse,har du provat ska näst in till stå still vid gas pådrag, om den rör sig mycket är det motorfästena, 2st sitter på en längsgående balk. :mrgreen:

Tycker inte motorn rör sig alltför mycket.

Video på motorrörelse vid tomgång och gaspådrag

Nu filmade jag bara ovanifrån i och för sig.

I övrigt samma sak igen. Körde en kort stund igår, inget missljud då. Idag kom ljudet tillbaka efter 5 km körning. Det hörs som mest när jag motorbromsar, det hörs när jag accelererar, det hörs när jag backar och det hörs när bilen rullar med motorn avstängd. Det blir aningen mildare när jag trycker in kopplingen och det är aningen mildare när motorn är av och bilen rullar utan växel i.
berg07
Övningskörning

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Återgå till Volvo S/V40 (96-04)