Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1225352
Hej!
Har läst väldigt mycket angående lambda 2.

Däremot får jag inte ordning på min över huvudtaget.
Provat min, och ytterligare en begagnad ifrån skroten.

Är ju uppvärmningen som spökar.
Mitt problem är att nollar jag felkoden, kan jag ibland köra kanske 20 mil innan den tänds.
När den väl har tänds lyser den oftast väldigt länge. 80-160 mil kanske.
Nu idag hände det där ”sköna”. Den slocknade av sig själv, som den kan göra ibland men jag vet stt någon dag tänds den igen.

Bilen går vad jag kan tycka varken sämre eller bättre om den lyser eller är släkt.

Har kollat säkringen.
Har mätt upp mellan lambdasond och styrenhet.
Även mellan lambdan och säkring.
Inga fel där.


Vad kan detta vara ?
Mvh
Senast redigerad av 1 HanseN86, redigerad totalt 0 gånger.
av HanseN86
#1228102
Ny uppdatering:

Kollade värdena med min obd mätare idag.
Med orörd gas, ligger sonderna på 1.0v styck.
När jag drar iväg på vägen sjunker sond 1 till 0.0v pch sedan tillbaka till 1v
Den bakre sonden ligger på 1.0v
Men sjunker enbart till 0.9v

Måste dessa mätas på enbart tomgång?
Kan det vara så att det inte går att mäta fullt ut också när felkoden ligger sär?
Mvh
Användarvisningsbild
av andersbe
#1228144
HanseN86 skrev:Ny uppdatering:

Kollade värdena med min obd mätare idag.
Med orörd gas, ligger sonderna på 1.0v styck.
När jag drar iväg på vägen sjunker sond 1 till 0.0v pch sedan tillbaka till 1v
Den bakre sonden ligger på 1.0v
Men sjunker enbart till 0.9v

Måste dessa mätas på enbart tomgång?
Kan det vara så att det inte går att mäta fullt ut också när felkoden ligger sär?
Mvh
Lambdan ger i från sig en växelspänning (AC) som ligger mellan 0-1v, 0.5v är rätt värde när motorn är varm, över och under tyder på
fel blandning, Fet = över 0.5v-0.9(Har jag för mig, sök på forumet för mera info).
Det är svårt att mäta med en multimeter den hänger inte med ändringarna ska vara en analog eller med ett oscilloskop.
Förvärmningen till lambdan, har för mig två vita trådar, 12volt
Du bör kolla jordningen och kontakter för lambdan(2st)
Bör även kolla avgassystemet, sprickor, läckor och grenrör, har varit med om att grenrörsmuttrarna satt lösa.
Du måste släcka felkoden i annat fall går den i nödläge och med förhöjd bensin. :-O)
av HanseN86
#1228418
andersbe skrev: Lambdan ger i från sig en växelspänning (AC) som ligger mellan 0-1v, 0.5v är rätt värde när motorn är varm, över och under tyder på
fel blandning, Fet = över 0.5v-0.9(Har jag för mig, sök på forumet för mera info).
Det är svårt att mäta med en multimeter den hänger inte med ändringarna ska vara en analog eller med ett oscilloskop.
Förvärmningen till lambdan, har för mig två vita trådar, 12volt
Du bör kolla jordningen och kontakter för lambdan(2st)
Bör även kolla avgassystemet, sprickor, läckor och grenrör, har varit med om att grenrörsmuttrarna satt lösa.
Du måste släcka felkoden i annat fall går den i nödläge och med förhöjd bensin. :-O)

Ja, det är möjligt den går fett imed felkoden kanske ?
Jag mätte ju med obd2.
Jo, har letat läckor på både avgas och insug i ett halvår haha

Jag minns jag hittade en guide på hur man mäter upp förvärmningen, och där fanns Inga störningar vad jag kunde E.
Men är det som det glappar någonstans är det ju kanske därför.
Jo ibland när jag släcker den går det köra några dagar och ibland bara några mil.
Blir knäpp på detta.
Kan man inte lura ECU-n att uppvärmningen till bakre lambdan fungerar?
För är ju enbart där problemet ligger, provat med en annan också utan resultat.
Så lamdan mäter ju rätt, men uppvärmningen fungerar inte.

Mvh
av HanseN86
#1231959
Uppdatering:
Har inte blivit klok på detta alls.
Köpte en exakt samma reservdelsbil som fungerade helt felfritt och bsr steg 1

Flyttade över ECU och bakre lambda ifrån denna bil.
Nu har felkod p0141 försvunnit men nu får jag p0138 istället.

Några idéer?
Mvh

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]