- ons 22 nov 2017, 10:09
#1213488
Hej,
Jag har en Volvo S40, 2.0 årsmodell 2001. (Tillverkad -00), av vad jag förstår är detta en Fas 2.
Bilen stannade plötsligt när jag skulle köra av motorvägen för att tanka, i skrivande stund har jag cirka 8-10 Liter bensin i tanken.
Startmotorn går runt, kamrem och multirem är hela. Styrning och bromsar fungerar, något stela eftersom broms/-styrservo inte går in.
Bilen puffar lite svagt då gasen trycks ned i botten under försök till start, det surrandet ljudet som normalt kommer från bränslepumpen hörs inte längre.
Mitt antagande var därför att bränslepumpen dog och jag hade en väldig tur att bensinen som fanns kvar räckte för att ta mig av motorvägen och glida in på en säker plätt.
(Jag hade en felkod, P0340, Cam shaft position sensor) Denna nollade jag, har inte kommit tillbaka. Jag har tidigare kopplat ur VVTn och vet inte om det kan vara felkoden som låg kvar. VVT har varit dålig ett tag och väsnats. VVTn tystnade dock av sig själv och det senaste året har den dock varit tyst.
Jag köpte mig en ny bränslepump från Biltema, (beställde först från skruvat.se men det vart en längre leveranstid så jag tog mina chanser på biltema.)
När jag skruvade bort den gamla pumpen fanns det ingen bensin i slangen för utförsel (slangen kopplad till uttaget med en pil riktad bort ifrån pumpen.)
Jag kopplade in den nya pumpen och har nu bensin flödandes i bägge slangar, bilen började tända. Det lät som det kom in bensin den försökte antända.
Bilen startade dock inte, just nu är bilen hembogserad och batteriet står på laddning.
Skall prova starta den mer ikväll, mina frågor är följande;
Pumpen jag köpte ser lite annorlunda ut, två uttag istället för tre och annan placering utav uttaget för kontakten.
Skruvat.se säljer bägge varianter, bägge skall passa min bil enligt deras notiser. Min förståelse är att det är lite annorlunda design på pumpar för Fas 1 och Fas 2?
Hur kan jag säkerställa att bensin flödat fram till motorn?
Sensorn för kamaxeln, (Cam shaft position sensor) är detta något som kan få bilen att tvärdö? (Är denna svår att byta på min modell?)
Bör jag låta bilen stå i tändningsläge ett tag för att bygga upp ett tryck i slangen för tillförsel utav bensin eller hur fungerar det med bränslepumpen, går den bara när bilen är i gång eller under försök till start?
Alla funderingar och tips tas tacksamt emot. :D
Mvh!
Jag har en Volvo S40, 2.0 årsmodell 2001. (Tillverkad -00), av vad jag förstår är detta en Fas 2.
Bilen stannade plötsligt när jag skulle köra av motorvägen för att tanka, i skrivande stund har jag cirka 8-10 Liter bensin i tanken.
Startmotorn går runt, kamrem och multirem är hela. Styrning och bromsar fungerar, något stela eftersom broms/-styrservo inte går in.
Bilen puffar lite svagt då gasen trycks ned i botten under försök till start, det surrandet ljudet som normalt kommer från bränslepumpen hörs inte längre.
Mitt antagande var därför att bränslepumpen dog och jag hade en väldig tur att bensinen som fanns kvar räckte för att ta mig av motorvägen och glida in på en säker plätt.
(Jag hade en felkod, P0340, Cam shaft position sensor) Denna nollade jag, har inte kommit tillbaka. Jag har tidigare kopplat ur VVTn och vet inte om det kan vara felkoden som låg kvar. VVT har varit dålig ett tag och väsnats. VVTn tystnade dock av sig själv och det senaste året har den dock varit tyst.
Jag köpte mig en ny bränslepump från Biltema, (beställde först från skruvat.se men det vart en längre leveranstid så jag tog mina chanser på biltema.)
När jag skruvade bort den gamla pumpen fanns det ingen bensin i slangen för utförsel (slangen kopplad till uttaget med en pil riktad bort ifrån pumpen.)
Jag kopplade in den nya pumpen och har nu bensin flödandes i bägge slangar, bilen började tända. Det lät som det kom in bensin den försökte antända.
Bilen startade dock inte, just nu är bilen hembogserad och batteriet står på laddning.
Skall prova starta den mer ikväll, mina frågor är följande;
Pumpen jag köpte ser lite annorlunda ut, två uttag istället för tre och annan placering utav uttaget för kontakten.
Skruvat.se säljer bägge varianter, bägge skall passa min bil enligt deras notiser. Min förståelse är att det är lite annorlunda design på pumpar för Fas 1 och Fas 2?
Hur kan jag säkerställa att bensin flödat fram till motorn?
Sensorn för kamaxeln, (Cam shaft position sensor) är detta något som kan få bilen att tvärdö? (Är denna svår att byta på min modell?)
Bör jag låta bilen stå i tändningsläge ett tag för att bygga upp ett tryck i slangen för tillförsel utav bensin eller hur fungerar det med bränslepumpen, går den bara när bilen är i gång eller under försök till start?
Alla funderingar och tips tas tacksamt emot. :D
Mvh!