Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KungWaz
#1206591
Hej,

Min Volvo V40 T4 vill inte längre starta. Startmotorn drar runt men inget händer.
Någon vecka innan detta skedde så dog turbon, jag både känner det samt ser att laddtrycket inte går över 0 bar längre.
Lät bilen stå några timmar sedan startade den igen och gick att köra. Men sen mitt på motorvägen så började varvtalet rusa upp till ca 3000 varv. När jag tröck ner kopplingen så gick det upp till ca 3500.
Stannade vid vägkanten och stängde av bilen. Sedan startade den inte längre. Samma symptom som sist, startmotorn drar runt men den kickar ej igång.

Jag har även via en OBD2 scanner kollat felkoder, men kunde inte se att det fanns några.

Någon som har några idéer om vad det kan vara?

Mvh
Daniel
Användarvisningsbild
av andersbe
#1206639
KungWaz skrev:Hej,

Min Volvo V40 T4 vill inte längre starta. Startmotorn drar runt men inget händer.
Någon vecka innan detta skedde så dog turbon, jag både känner det samt ser att laddtrycket inte går över 0 bar längre.
Lät bilen stå några timmar sedan startade den igen och gick att köra. Men sen mitt på motorvägen så började varvtalet rusa upp till ca 3000 varv. När jag tröck ner kopplingen så gick det upp till ca 3500.
Stannade vid vägkanten och stängde av bilen. Sedan startade den inte längre. Samma symptom som sist, startmotorn drar runt men den kickar ej igång.

Jag har även via en OBD2 scanner kollat felkoder, men kunde inte se att det fanns några.

Någon som har några idéer om vad det kan vara?

Mvh
Daniel
Kam, vevaxelgivare = kass :-O)
av KungWaz
#1206768
andersbe skrev:
Kam, vevaxelgivare = kass :-O)
Är detta något lätt att fixa? När du säger givare låter det som något elektroniskt och ej mekaniskt.
Tror du att detta täcker alla symptom (turbo död, startar ej, varvtal rusar), eller kan det vara fler saker som gått sönder?

EDIT: Efter lite research så verkar detta stämma överens med att den inte startar längre samt att varvtalet rusar.
Dock lite osäker på det att turbon ej laddar, är inte 0,5 bar grundladd i felsäkert läge?
Samt vad jag förstått så bör man kunna läsa ut en felkod ifall givaren är paj (detta ser ej jag med min OBD2 läsare)?

EDIT2: Det visade sig att armen till wastegaten hade hoppat loss vilket orsakade att turbon ej laddade längre.
Dock så har det nu vid två separata tillfällen hänt att den efter 5 minuters körning fastnar på 3000 rpm med växel i samt 4000 rpm ifall man kopplar loss. Detta är som någon slags grundgas den håller då man kan öka varvet med gaspedalen. Jag har tagit en titt på ventilen som styr tomgången vilket ser ok ut samt kollat att gasvajern glider bra.
Efter varje gång detta skett så har den vägrat starta igen ifall man stänger av bilen. Dock så har den alltid startat dagen efter igen.

EDIT3: Det tempgivaren till motorn som var trasig. Tömde lite kylarvätska, bytte sensor, fyllde på igen och sedan dess har allting fungerat igen. Verkar som att tomgången ballar ur när den tror att motorn är kall trots att den är varmkörd.

Mvh
Daniel
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]