Mer tryck i turbon och E85

Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Mer tryck i turbon och E85

Inläggav Sotisen tis 04 apr 2017, 10:19

Tjenare jag är 16 och håller på att köpa en 2003 Volvo V40 2.0 t. Som tonåring så vill jag trycka i så många ponnyer i motorblocket som möjligt så jag funderade på att höja trycket från turbon lite som ledde mig hit: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=164155. Som föreslår en simpel chiptrimmning(tex http://sv.bsr.se/trimsatser/t/627/vo...60hp-2001-2004) med "tryckmätare" och det låter grymt och ganska lätt att göra men jag tänkte även konvertera den till E85 en vacker dag. Och med en 40% ökning i bränsle åtgång så är jag ganska säker på att jag behöver ny bränslepump, munstycken för högre flöde och något annat för att styra det hela. Men jag vill inte köpa ett chip nu om jag behöver en annan ECU senare för E85. Jag har inte super mycket pengar att lägga på det nu ca 3500-4000kr.

Så mina frågor är:
1. Vad behöver jag nu för att öka trycket från turbon som inte blir utbytt eller överflödigt sen.
2. Vad behöver jag för att konvertera den till E85 utöver bränsle pump, munstycken och styrenhet? Bränsle slangar för ethanol eller liknande?

/MVH John
Sotisen
Övningskörning
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 apr 2017, 09:26



Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav Rådlös tis 04 apr 2017, 12:40

Svar på fråga 2: Du behöver läsa på http://www.etanol.nu hur du skall göra med E85 i din bil. Men du kan få en liten försmak eller introduktion. Det finns i princip 4 olika metoder att konvertera en bensinmotor för E85. Den enklaste, kanske billigaste (?) är att sätta i en justerbar bränsletrycksregulator. Med den höjer du bränsletrycket till önskvärd nivå för mer bränsle. Nästa metod är att sätta i större spridare som flödar mera bränsle. Betänk att ingen av dom här metoderna ger någon köldstartfunktion. Och den första metoden med bränsletrycksregulatorn anses som lite "klumpig och grovhuggen". Men behöver inte anses som dålig för det.
Nästa metod som anses lite mer avancerad men lätt och enkel att installera samt i dom flesta fall har inbyggd köldstartfunktion och lite andra finesser är att montera en så kallad Piggyback. Det är en elektronisk enhet som förlänger spridarpulserna och på så vis ger mer bränsle. Det finns filmer på YouTube där t.o.m. barn och blondiner visar hur lätt det är att montera en sådan. Och den är lätt att återställa om man av någon anledning vill göra det. Det anses som en säker metod som svarar till dagens teknik och krav. Den sista men klart dyraste metoden är att mappa om ECU'n. Det är den ultimata metoden, men som sagt den dyraste. Dom här två senare metoderna har som sagt, ofta en köldstartanordning. Man kan naturligtvis också göra en kombination av två metoder också, men då är det lite överkurs.
Du har en turbomotor. Det är ett litet plus i sammanhanget. Du bör kunna få ut en del effekt redan nu med E85 utan att fundera på din fråga 1.

Mer om allt detta kan du läsa på http://www.etanol.nu
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 6792
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 18:55
Ort: 08-

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav Mabuse tis 04 apr 2017, 15:56

Att byta insprutare till en Volvo 2003 års modell borde vara en enkel historia, och säkrare än en justerbar tryckregulator. Fuel-rail är lättåtkomlig och sitter med två skruvar, lossar man hållaren till bränsleledningarna är det lätt byta spridare. Och det borde finnas flera alternativ till original-spridarna som man kan sätta dit i istället, billigt från skroten. Dels så slipper man oroa sig för högre slitage på bränslepumpen pga högre tryck, dels finns det rapporter på att billigare justerbara tryckregulatorer inte är så pålitliga (olika tryck, och läckage). Posta en bild på din motor så pekar vi ut var Fuel-rail sitter. Det kan sitta kåpa över den, det gör det på min bil.

Fråga 1: Både BSR och Autotech Motor säljer chip-trim som ger ~200hk utan några övriga modifieringar.
Båda dessa utnyttjar dessutom oktantalet i bränslet bättre, så du kan får synergi-effekt på en konvertering till E85 samtidigt.
Jag tittade snabbt och varken BSR eller Autotech verkar ha Etanol-chip till din motor, men det hindrar ju som sagt inte en parallell E85 konvertering.

Jag har hört att det finns en tumregel som säger att för en sugmotor får man punga ut ca 1000kr per hästkraft man vill ta ut extra. Men med turbo är det billigare tills man når ca 40-50 hk extra. Sedan behövs större och dyrare uppgradingar.

Lär dig mer om spriten på http://www.etanol.nu
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN

Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Användarvisningsbild
Mabuse
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 758
Blev medlem: tor 27 jan 2011, 17:06
Ort: Närke
Kör: Volvo S60R

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav Marlboroman tis 04 apr 2017, 16:41

1: Du behöver annan mjukvara, men den kan beroende på slutmål behövas bytas längre fram.

2: Här lär man göra lite skillnad på att konvertera för att enbart kunna köra på E85 eller jaga maximalt med effekt. För är målet att maximera effekten så lär man räkna med att det kan bli dyra hästar man tar ut i ett sånt här fall.
Användarvisningsbild
Marlboroman
Volvotok
 
Inlägg: 2678
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 17:15
Ort: Sandviken
Kör: V70 AWD - Amazon

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav rudarmy tis 04 apr 2017, 19:45

Vill bara varna lite Ang 2,0t fas2.
Kolvarna är skitkassa, så va försiktig i jakten på hk:)

http://atechmotor.com/volvo/v40/20t/trimpaket/steg-1/
rudarmy
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 914
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:29
Kör: s40 2.0t steg 4 ATM

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav Mabuse ons 05 apr 2017, 10:34

"Jag har inte super mycket pengar att lägga på det nu ca 3500-4000kr."

Mest Bang-For-The-Buck är en chippning från Autotech (se rudarmy's länk), som landar på ca 4000kr.
Att skruva själv på wastegaten, och/eller strypa tryckslangarna från den är vanskligt och det är stor risk att något går fel vilket kan sluta med skjuten motor i värsta fall. Chippningen är kontrollerad och körd i många bilar, man får en helt annan säkerhet i att ha styrsystemet omprogrammerat.

Vill du ha ut mer ur motorn, så är det bara budgeten som begränsar: en Formula 1 -motor tar ut ca 400-500hk per liter slagvolym, så teoretiskt skulle man med en obegränsad budget kunna ta ut 1000+ hk... Men då är det inte mycket original kvar i motorn.

Efter chip-trimmet från AutoTech rekommenderar jag större spridare från skroten för E85, vilket inte borde behöva kosta över 500kr, och är enkelt att byta själv. E85 ger lite extra kraft i låg och mellanregistret.


rudarmy, jag är lite nyfiken... Vari ligger bristen i kolvarna? Hur tar sig problemet uttryck? Jag har inte hört detta tidigare och vill förstå hur det hänger ihop.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN

Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Användarvisningsbild
Mabuse
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 758
Blev medlem: tor 27 jan 2011, 17:06
Ort: Närke
Kör: Volvo S60R

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav rudarmy ons 05 apr 2017, 11:04

Kolla med autotech om dom har chip för E85 konvertering
Fas2 2,0t deras kolvar gjordes lättare= mindre material.

"2.0t 01-04 har 83mm borr, dock är dessa motorer försedda med kolvar som ibland ger vika för original effekt.
mao inte på långa vägar tal om mer än steg 3, dvs 230hk. "(http://www1.garaget.org/gallery/archive ... zhnn17.jpg)
rudarmy
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 914
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:29
Kör: s40 2.0t steg 4 ATM

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav rudarmy ons 05 apr 2017, 11:18

Dregel varning ;)
Här finns div beprövade koncept, är bara en kostnadsfråga!

http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097
rudarmy
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 914
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:29
Kör: s40 2.0t steg 4 ATM

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav Sotisen tis 18 apr 2017, 12:12

För det första förlåt för att jag inte har svarat , jag kan prata om allt som har kommit ivägen hur länge som helst men jag skippar det. Köpet av bilen har också blivit försenat och jag jar minst lika många anledningar som inte spelar någon roll.

Mabuse skrev:Att byta insprutare till en Volvo 2003 års modell borde vara en enkel historia, och säkrare än en justerbar tryckregulator. Fuel-rail är lättåtkomlig och sitter med två skruvar, lossar man hållaren till bränsleledningarna är det lätt byta spridare. Och det borde finnas flera alternativ till original-spridarna som man kan sätta dit i istället, billigt från skroten. Dels så slipper man oroa sig för högre slitage på bränslepumpen pga högre tryck, dels finns det rapporter på att billigare justerbara tryckregulatorer inte är så pålitliga (olika tryck, och läckage). Posta en bild på din motor så pekar vi ut var Fuel-rail sitter. Det kan sitta kåpa över den, det gör det på min bil.

Eftersom köpet blir lite försenat så kan jag tyvärr inte plocka ur insprutare för att se till så att dom nya passar än. På tal om dem som jag ska ha, vad ska jag leta efter, fortfarande Volvo eller något annat, modifierade, till en större motor eller bara visa den jag har för han som har skroten och fråga efter några med högre flöde?
Sotisen
Övningskörning
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 apr 2017, 09:26

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav Rådlös tis 18 apr 2017, 20:25

Här är en tabell med massor, massor av spridare. (Det finns säkert mångdubbelt fler spridare än vad det finns tändstift till bilar)
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Hursomhelst, kolla vilka spridare som sitter nu i motorn. Leta upp dom i tabellen. Leta sedan upp några som flödar 35 - 40 % mera (vid samma bränsletryck). Gå även på andra jämförbara data, fabrikat, impedans (motstånd) etc. etc. Tyvärr finns det ingen korsreferensfunktion på sidan. Sök efter sådana på en bilskrot eller Bildatabasen. I bilkretsar bland ungdomar förekommer ofta slentrianmässigt benämningen med färgen på spridaren, bakelitdelen. T.ex "Bosch grön". Bry dig inte om sådant resonemang, när du ser tabellens omfattning förstår du varför. Gå i stället på tillverkarens detaljnummer.
Eftersom du inte har köpt bilen ännu så får du ge dig till tåls lite. Och provkör gärna bilen under en period så att du är helt säker på att den fungerar OK. Det kan inte vara någon hit att E85-spridarkonvertera en halvdassig bil (om den nu skulle visa sig vara dålig?). Den kommer inte att bli bättre med enbart E85.
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 6792
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 18:55
Ort: 08-

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav Mabuse ons 19 apr 2017, 16:17

Det ser ut som att det ska vara Siemens Deka 6900371 i 2.0T fas II.

Enligt uppgifter ska den flöda 420cc/min så en ersättningsspridare till E85 borde landa på mellan 540 och 600cc/min flöde. Ju högre upp i det föreslagna intervallet, desto större risk att den surar ner sig om man försöker tanka vanlig bensin. Jag letade efter info om vilken formfaktor den har men hittade inget. Från bilderna jag hittade på Bildelsbasen ser det inte ut som EV1-spridare, annars hade det varit enkelt att hitta passande spridare från tabellen Rådlös länkade till.

Edit: Om det är samma formfaktor på spridarna till en T4, så borde flödet i dem vara tillräckligt för en etanolkonvertering. Det kommer inte att flöda mer än 25% mer, men med tanke på att man brukar kunna blandtanka upp till 50% E85 innan motorlampan tänds så ska marginalen vara tilltäckligt för att LongTermFuelTrim inte ska bottna.
Detta är min privata åsikt, men är öppen för att lära mig annorlunda om någon har praktisk erfarenhet.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN

Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Användarvisningsbild
Mabuse
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 758
Blev medlem: tor 27 jan 2011, 17:06
Ort: Närke
Kör: Volvo S60R

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav Nexus tor 20 apr 2017, 02:30

Finns folk som kör sönder kolvar vevstakar mm med original effekt. Kör man relativt snällt så tror jag motorn håller bra länge. Varför väljer du inte en T4 istället så har du 200hk från början....
Volvo Your dream my reality!
Användarvisningsbild
Nexus
LOVE MY VOLVO
LOVE MY VOLVO
 
Inlägg: 12924
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 22:32
Kör: V70 2,5T-99 ,740 GL-88b, VWJetta -90

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav Sotisen fre 21 apr 2017, 10:17

Rådlös skrev:Eftersom du inte har köpt bilen ännu så får du ge dig till tåls lite. Och provkör gärna bilen under en period så att du är helt säker på att den fungerar OK. Det kan inte vara någon hit att E85-spridarkonvertera en halvdassig bil (om den nu skulle visa sig vara dålig?). Den kommer inte att bli bättre med enbart E85.

Bilen funkar bra maskinellt, jag har inte kört den personligen men åkt i den en hel del och båda päronen kört den för det är morsans kompis bil. Bilen har också bara haft en ägare hittills.

Mabuse skrev:Det ser ut som att det ska vara Siemens Deka 6900371 i 2.0T fas II.

Enligt uppgifter ska den flöda 420cc/min så en ersättningsspridare till E85 borde landa på mellan 540 och 600cc/min flöde. Ju högre upp i det föreslagna intervallet, desto större risk att den surar ner sig om man försöker tanka vanlig bensin. Jag letade efter info om vilken formfaktor den har men hittade inget. Från bilderna jag hittade på Bildelsbasen ser det inte ut som EV1-spridare, annars hade det varit enkelt att hitta passande spridare från tabellen Rådlös länkade till.

Edit: Om det är samma formfaktor på spridarna till en T4, så borde flödet i dem vara tillräckligt för en etanolkonvertering. Det kommer inte att flöda mer än 25% mer, men med tanke på att man brukar kunna blandtanka upp till 50% E85 innan motorlampan tänds så ska marginalen vara tilltäckligt för att LongTermFuelTrim inte ska bottna.
Detta är min privata åsikt, men är öppen för att lära mig annorlunda om någon har praktisk erfarenhet.

Så med 25% mer flöde i spridarna så fixar "original ECU:n" resten?

Nexus skrev:Finns folk som kör sönder kolvar vevstakar mm med original effekt. Kör man relativt snällt så tror jag motorn håller bra länge. Varför väljer du inte en T4 istället så har du 200hk från början....

Det är morsans kompis som har den så jag for ett bra pris från början och sen kan jag dra av allt arbete (en hel del) jag gjort på den bilen och hennes andra bil från priset. Sen är jag bara 16 så jag behöver inte en bil egentligen och skulle jag välja fritt så skulle jag nog inte välja en v40, så det är bara för att hon vill bli av med den och jag får den billigt som jag köper en bil nu alls. Sen har jag också hört att T4:an är en mycket sämre motor (men hört betyder inte fakta).
Sotisen
Övningskörning
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 04 apr 2017, 09:26

Re: Mer tryck i turbon och E85

Inläggav Tompamannen mån 05 jun 2017, 21:54

2,0T fas 2 är ingen motor man trimmar pga. dom tunna kolvtaken. T4 fas2 håller för lite drygt 300hk. Jag hade själv en sådan med större turbo, 3-tums Ferrita och lite annat.
V40 T4-01 (300hk/430Nm, 16T, Ferrita, Civinco piggyback)
740 TIC-88b (240hk, chip, Simons)
244 DL-82
144 DL-74
144 GL-73
Tompamannen
Halkkörning
 
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 27 jul 2015, 17:14
Kör: Seat Ibiza 1,2tsi-2013



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Volvo S/V40 (96-04)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster