Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalles
#256205
Hej på er. Mitt problem är att startmotorn går så sakta att motorn knappt startar. Det är en s40 2.0T -99. När den väl har startat går den utmärkt. Har rengjort all jordpunkter kontakter på plussidan bytt batteri testat med startkabel mellan minuspol och motor. Är startmotorn trasig? iåfall vad tex kol. mvh Kalles.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#256225
Okej. Du har alltså provstartat med fulladdat batteri. Alltså laddat det ordentligt med batteriladdare. ?
Har du kollat kontakterna som går till startmotorn också?
Användarvisningsbild
av CarMan
#256314
Har du ett batteri som har ca 500A ???
har du kollar jordkabaln hala vägan från batteri minus till jordpunkten under batteri hyllan & vidare till växelådan ???
av kalles
#256368
Batteriet är nytt och nyladdat minst ett dygn plus att jag hade startkablar på 15min innan test. Alla pluskontakter är rengjorda även kabeln från solinoiden till startmotorn. Alla jordpunkter är rengjorda som jag skrivit tidigare.
Användarvisningsbild
av volvo51
#256422
Skruva bort startmotorn och rengjör och smörj alla rörliga delar(inkl.kontakter) Om batteriet är nytt och det inte blir bra ändå så finns felet tidigare,tändlås t.e.x.
av kalles
#256428
Jag har provat med direktström från batteriet till solinojden och det hjälpte inte men jag får väll prova att serva startmotorn.
av kalles
#256527
Testade ett 700A ??? batteri ,skiftade från en s90 ingen skillnad. S90 startade som fan. Kanske dags att byta startmotor (16000mil) låter lite?
av KjellS90
#1152107
Jag har en 3 månader gammal S90 2017-års modell. Första gången jag startade bilen (som då gått 1 mil) fick jag varning för låg batterinivå. Sedan dess måste jag ladda batteriet 1 gång per vecka. Motorvärmaren har aldrig funkat. Varit inne på Bilia som laddade och gjorde programuppdatering. Tre gånger har bilen inte gått att starta alls.

Någon med samma problem?

Kjell
Användarvisningsbild
av andersbe
#1152222
kalles skrev:Hej på er. Mitt problem är att startmotorn går så sakta att motorn knappt startar. Det är en s40 2.0T -99. När den väl har startat går den utmärkt. Har rengjort all jordpunkter kontakter på plussidan bytt batteri testat med startkabel mellan minuspol och motor. Är startmotorn trasig? iåfall vad tex kol. mvh Kalles.
Kolen kan gå trögt, slut, ta en hammare och knacka....

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]