Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tittiw
#1141836
Hej,
Är det någon som vet varför fläkten i min S40 (-03) helt plötsligt bara går i två lägen (oavsett inställning); 1-2 och fullt. Går alltså inte att stänga av.
Det går inte heller att ändra på om AC ska vara på eller ej.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1141995
Tittiw skrev:Hej,
Är det någon som vet varför fläkten i min S40 (-03) helt plötsligt bara går i två lägen (oavsett inställning); 1-2 och fullt. Går alltså inte att stänga av.
Det går inte heller att ändra på om AC ska vara på eller ej.
Skulle tippa på att det är Fläkt motståndet som även är samman kopplad med AC:en, att denna fläktmotstånd går sönder brukar vara att
fläktens kol är slut och går trögt med ökad ström genom fläktmotståndet som där av bränner söder motståndet, finns även en värmesäkring som
kan gå söder sitter också på fläktmotståndet ibland räcker det att bara byta detta men rekommenderar att kolla fläktens kol. :-)-)
av Jonas_latt
#1146832
Jag har troligen samma fel.
AC lampan blinkar i och ut till och från också.
Fläkt motståndet är bytt vad innebär värmesäkring? Om den går sönder funkar fläkten alls då? Sitter denna på. Fläkten?
Användarvisningsbild
av andersbe
#1147465
Jonas_latt skrev:Jag har troligen samma fel.
AC lampan blinkar i och ut till och från också.
Fläkt motståndet är bytt vad innebär värmesäkring? Om den går sönder funkar fläkten alls då? Sitter denna på. Fläkten?
Nu har jag inte tittat så noga på en v40 fläkt-regulator men på en 740 satt en gämte motstånden.

Kolla denna länk, kan sitta i eller under kylfläns?

http://www.byggoteknik.se/trasig-flakt-volvo-v40
Användarvisningsbild
av andersbe
#1152480
Vapon skrev:I min S40 börjar AC:n läcka när det är varmt ute =/
Kallas för kondens, kyla och värme, kan då börja droppa något!
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]