Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rewwilo
#1119253
Hej. Jag har en volvo s40, t4, -01, steg 3 chippad med 260 hästar. Men nu har ett problem uppstått som jag inte riktigt förstår mig på och hoppas att någon annan kanske kan veta problemet?

Den laddar 1,55bars tryck när turbon slår in. (när den nu funkar)

jag startar bilen, väntar tills den blir varm o kör iväg, så gasar jag tills turbon slår in och då laddar den 1,55 bars tryck och de finns inge fel.

MEN 7 av 10 gånger jag startar bilen och kör iväg så laddar turbon bara 0,50 bars tryck... Och stannar jag då och ställer bilen på tomgång så pendlar varvtalet på bilen ner till 100 och upp till 1200 och dör även ibland... Jag har öppen dumpventil också(kan de bero på de) eller Ny turbo kanske?

Stänger jag av bilen när den pendlar på tomgång och startar den så har jag tur så laddar den normalt, annars laddar den bara 0,50 igen och då måste jag stänga av den igen tills den laddar 1,55 så den inte kommer pendla på tomgång...

Summering: När den laddar 1,55bars tryck dem här 3 av 10 gångerna så kan den stå på tomgång men när den bara laddar 0,50bars tryck dehär andra 7 av 10 gångerna så klarar den inte av att stå på tomgång.(väldigt jobbigt i köer) Några ideer?

Tack på förhand <3
av rudarmy
#1119295
Blir tokigt med öppen dump så byt tillbaka till Original dump.
Rengör även Tomgångsmotor å Spjällhuset för att få jämn tomgång.
Allt detta är ju gratis :)
Om du fortfarande har problem med laddtrycket så kan magnetventilen vara på väg å ge sig, Även lmm.
av Denzar
#1120628
Rewwilo skrev:
MEN 7 av 10 gånger jag startar bilen och kör iväg så laddar turbon bara 0,50 bars tryck... Och stannar jag då och ställer bilen på tomgång så pendlar varvtalet på bilen ner till 100 och upp till 1200 och dör även ibland... Jag har öppen dumpventil också(kan de bero på de) eller Ny turbo kanske?
Åh vad jobbigt det är, har precis samma sak, tycker det blir oftare och oftare.

Nu har jag ingen koll på öppen dumpventil, men min låter mycket när man gasar, pyser när man släpper. Har öppet luftfilter.

Har bytt soppapump, luftmassemätare, kamaxelgivare, magnetventil, bränslefilter och gasspjäll inklusive gaslägesgivaren. Har inte bytt allting för att få bort just det felet, men inget av nämnda har hjälpt :/

Är det öppna luftfiltret som spökar? För mig funkar bilen fint igen när man startar om, borde inte vara filtret?

Är det den berömda styrboxen?
Användarvisningsbild
av andersbe
#1120711
Denzar skrev:
Rewwilo skrev:
MEN 7 av 10 gånger jag startar bilen och kör iväg så laddar turbon bara 0,50 bars tryck... Och stannar jag då och ställer bilen på tomgång så pendlar varvtalet på bilen ner till 100 och upp till 1200 och dör även ibland... Jag har öppen dumpventil också(kan de bero på de) eller Ny turbo kanske?
Åh vad jobbigt det är, har precis samma sak, tycker det blir oftare och oftare.

Nu har jag ingen koll på öppen dumpventil, men min låter mycket när man gasar, pyser när man släpper. Har öppet luftfilter.

Har bytt soppapump, luftmassemätare, kamaxelgivare, magnetventil, bränslefilter och gasspjäll inklusive gaslägesgivaren. Har inte bytt allting för att få bort just det felet, men inget av nämnda har hjälpt :/

Är det öppna luftfiltret som spökar? För mig funkar bilen fint igen när man startar om, borde inte vara filtret?

Är det den berömda styrboxen?
Prova med startgas runt slangar/vacuum.......

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]