Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kebabpizza
#1105269
Låter ändå som att en tändspole är trasig, för om båda var hela skulle det inte blivit någon skillnad att byta plats på dom.
Men även om ena tändspolen är kass borde motorn starta på den hela spolen, vilket även borde tyda på trasiga stift (eller något strul med spridarna, eller i värsta fall för dålig kompression i cylindrarna).
av nixxz
#1105275
kebabpizza skrev:Låter ändå som att en tändspole är trasig, för om båda var hela skulle det inte blivit någon skillnad att byta plats på dom.
Men även om ena tändspolen är kass borde motorn starta på den hela spolen, vilket även borde tyda på trasiga stift (eller något strul med spridarna, eller i värsta fall för dålig kompression i cylindrarna).

Vad tycker du jag ska börja med?
av kebabpizza
#1105282
Enklast och billigast är väl att pröva med nya stift och helst en tändspole också.
Komptest är i sig inte så svårt att göra, kanske går att låna utrustning någonstans?
Spridarna däremot överlåter jag till någon annan att kommentera hur man går till väga.
av nixxz
#1105292
kebabpizza skrev:Enklast och billigast är väl att pröva med nya stift och helst en tändspole också.
Komptest är i sig inte så svårt att göra, kanske går att låna utrustning någonstans?
Spridarna däremot överlåter jag till någon annan att kommentera hur man går till väga.

Okej tack. Kanske ska testa det då. Dock har jag bestämt mig för att köpa annan bil så vet inte om det är värt att lägga pengarna på den.
av rid54
#1105393
Om du drar ut kontakten till spridare på cyl 1 och det inte gör nån skillnad är det troligen fel på den spridaren eller dess styrning. Tändningen kan vara felfri. Det behöver inte vara nåt allvarligare än så.
av nixxz
#1105430
rid54 skrev:Om du drar ut kontakten till spridare på cyl 1 och det inte gör nån skillnad är det troligen fel på den spridaren eller dess styrning. Tändningen kan vara felfri. Det behöver inte vara nåt allvarligare än så.

Okej, men du ser på videon när jag drar ut spolen så blir det ingen skillnad och då är ju både cyl 1 och 4 ur kopplade.
Användarvisningsbild
av BlackXS
#1105497
nixxz skrev:Om jag köper denna, passar reservdelara då?


https://www.blocket.se/vasternorrland/G ... m?ca=4&w=1
En V40 2.0T jag en gång hade så kontakten för tändspole 4 eller den som sitter längst till höger, kontakten för den va me gammalt plast så piggarna var inte exakt så långt in som de skulle för o ge rätt kontakt, de var på lösen va som något brunt som smulades sönder mellan stiften som kom ut och inte höll de där de skulle.


Hade du inte en 2.0T turbo bil? den du länka till har en sugmotor så det är sannolikt inte samma tändspolar på den, sugmotorns tändspolar ser ut såhär;

Bild

2.0 turbos tändspolar ser ut såhär: Bild
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]