Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rudarmy
#1096489
benka1 skrev:otroligt dålig beskrivning rudarmy du får ett försök till :D
Ta först bort insuget,
om du läser det jag skrivit och tittar på bilderna som torpis gjort så blir det väldigt tydligt:)
av rudarmy
#1096491
IndustriDiamant skrev:
andersbe skrev:
Gangefors skrev:Har gjort ett kompressions test nu och det var bra så det är inget problem med topp packningen. Ska gå på slangar och kanaler till vevhusventilationen och se om man hittar något där.
Detta kanske kan vara nått!
Oljefälla_v40_1f.jpg
Oljefälla_v40_1h.jpg
Oljefälla_v40_2a.jpg
Bör titta på 5-6-7

De där vill ja pröva göra på min V40, plocka ner så man kommer åt oljefällan. Inte för ja tror det är svårt o demontera grejerna, tror mer ja får psykbryt när det ska tillbaka, lär nog glömma någon slang eller något :P

är det lätt o demontera insuget ?

någon som på rak arm kan tala om vilken termostat som sitter i v40 T4 1999? 82 eller 90 grader?
Det är enkelt å demontera insuget om någon är osäker så är haynes bibeln det bästa inventeringen för hemma meckare
Sitter 90 grader Original
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
#1096604
rudarmy skrev:Ganska lätt å fixa,jag har gjort sådär på min motor.
Du får svetsa (baggis!)igen de 2 små vattenrören på insuget, å dra slangen direkt från termosthuset, tror det va 16mm slang mät diameter på röret från termosthuset för säkerhets skull. Slangen till vevhusventilationen(retur till insugsslangen) va större typ 21mm, mät:)

Edit: för retur till insugsslangen gjorde jag så att på både fällan å insugsslangen sparade jag en bit, den böjda Original slangen.. å trädde över den nya slang på bitarna jag låtit sitta kvar.
Lite dåligt förklarat hoppas ni fattar:)

bilder army ta alltid som vana att ta bilder som du kan dela med dig av! :) :P
av benka1
#1096618
Killen har en -99 årsmodel så det sitter ingen vatten rör på den års modellen ser ut som min 98-t4 skulle jag tro..
Tror ändå att den nedre slangen mot turbon är koksad om inte vette faan du har ju bra komp så då är det inte kolvarna
det beror på iaf..
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
#1096627
benka1 skrev:Killen har en -99 årsmodel så det sitter ingen vatten rör på den års modellen ser ut som min 98-t4 skulle jag tro..
Tror ändå att den nedre slangen mot turbon är koksad om inte vette faan du har ju bra komp så då är det inte kolvarna
det beror på iaf..

den nedre slangen till turbo med olja är för kylningen? och olja kan koksa i den så det går fram väldigt lite olja för kylning & smörjning alltså? om en lekman som mig fattar det rätt? ?:-/ :mrgreen:
av benka1
#1096682
Nope den stora slangen är enbart för vevhusventilationen -den går in i insugsslangen från luftmängdmätaren
nere vid turbon på en ventil som värmer upp ångorna,eller rättare sagt ett värme element..
Turbon har en egen oljeslang som den tar från motor oljan och en vatten kylningsslang..
Användarvisningsbild
av andersbe
#1099134
BlackXS skrev:Bild

Får se om man får ihop detta någon gång Bild
snyggt jobbat :mrgreen:

Hoppas du passade på och ränsa övriga slangar/rör med bensin ?:-/
Användarvisningsbild
av BlackXS
#1099141
andersbe skrev:
BlackXS skrev: snyggt jobbat :mrgreen:

Hoppas du passade på och ränsa övriga slangar/rör med bensin ?:-/


Njaaa inte ännu, ska ju byta till blåa vattenslangar så tänkte jag att det var lika bra o riva ner till oljefällan o göra rent den / byta när man ändå har vattnet borta, de jobbiga var väl tryckröret från turbon som krånglade rejält med gamla rörklammer som rostat ihop sedan var de en o annan bult som satt som sten. Nu har jag kommit till den jobbiga biten med oljefällan, jobbigt och jobbigt men på vänster sida sitter en svåråtkomlig skruv, och den är så rostig så de verkar inte som ja får av den :lol: det slog mig att man kanske borde slå sönder oljefällan för o komma åt den skruven men de blir ett senare problem, nu får wd40 ligga o dra sig runt skruven :-DD och fortsättningen blir på torsdag.

angående bilden från torpis så är de väl för en sugmotor ? eller är illustreringen bara sugmotor men de görs på samma vis på en turbo bil om man nu väljer att göra det?

Varför går det in vattenslang i insuget? är det för en kylande effekt?

kan man byta till slangklämmor på alla slangar sån med skruv? nu sitter de ju en jobbig typ som man får pressa för att öppna? säkert bra men lika krångligt varje gång man ska ha loss dom och dom sitter upp och ner, va använder man för verktyg för att montera såna tro?
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]