Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scan164
#804384
Hejsan alla kunniga volvo mekare.

Jag har en volvo V70 2.4t årsmodell 99

För några dagar sedan började jag få problem med att starta bilen.

Från början har startmotorn varit pigg och motorn har startat utan tveksamheter.

Men så i fredags så blev den segstartad och ville nästan inte gå ingång. Och så har det varit hela tiden.

Jag har felsökt själv det jag känner att jag kan göra. först kollade jag batteriet och dess kondition och den var sådär.

Jag har även kontrollerat att generatorn fungerar som det ska. Och den laddar korrekt så den är okej.

Jag har idag bytt till ett nytt batteri i hopp om att felet ska försvinna men tyvärr består mitt problem fortfarande.

Finns den nån vet vad felet kan beror på eller kan ge nåt tips så skulle det vara guld värt.

Mvh scan164
av roh66
#804454
Hej scan164!

Förstår jag dig rätt? När du försöker starta bilen så går startmotorn sakta runt? I så fall
om du har full kräm på batteriet och startmotorn är slö/seg,då är nog kolen slut eller dårlig jord.
Du kan lätt kolla jordfel med startkabel. Anslut från minuspol på batteriet och till motorn.
Hjälper inte detta,kolla då om plus kabel från batteriet sitter ordentlig fast på startmotorn.
Om kontaktfel är uteslutet,då bör felet vara i startmotorn.(kolen)


Mvh.R.
av scan164
#804606
Japp du har helt rätt. Startmotorn är slö/seg som du säger. Automatiskt tänker man juh att det är batteriet som är dåligt.

Du ska ha stort tack för dina tips roh66.

Ska försöka kolla upp om det är jordfel eller inte.

Mvh scan164
av scan164
#805281
Nu har jag gjort felsökningen klar (så gott jag kunnat) Ocj det är inget fel på kontakterna.
Utan det är startmotorn som det är fel på.

Så nu blir det ett startmotorbyte.

Jag får tacka för tipset iaf.

Mvh scan164

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]