Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CiA
#804066
Har en V70 -00 140 hk som rullat 26 000 mil. Den har några ggr de senaste veckorna betett sig konstigt och som inte svarat på gasen. Det har hänt när jag kört i låg hastighet och jag har trott att jag råkat lägga i femman, men så har inte varit fallet. Efter några (fast de känns långa) sekunder så svarar den plötsligt på gasen igen och får fart..

Vad kan detta vara?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#804491
AnkaN7893 skrev:Eller givaren på gaspedalen, är väll ingen vajer?

Visst kan den givaren ge sig, men det är tusen ggr mer ovanligt än att gasspjället ger upp. Sök runt lite i forumet och jämnför antal träffar mellan givaren och gasspjället så får du en idé om hur ovanligt det är :P


Edit; och nej det är ingen wire på 00or, och ingen fördelare eller rotor heller.
Användarvisningsbild
av CiA
#805256
Lucif3r skrev:Låter som klassiskt gasspjäll. Är det bytt någongång?

Jag vet inte om gasspjället är bytt. Jag har haft bilen de sista 4000 milen. Fick för mig att jag har läst någonstans att det byttes på väldigt många bilar tidigt under åren? Eller blandar jag ihop det med något annat?

Och jag hoppas att jag blandar ihop det med något annat när jag får för mig att det är dyrt...
Användarvisningsbild
av CiA
#805442
och nu har det tillkommit ett symtom:

När vi startar bilen så hörs ett "gnirkande ljud" framtill/undertill, utan att man har gjort någonting.
Och utan att kunna något alls så kan jag ju mkt väl tänka mig att det är ett spjäll som kärvar under tomgång...?

Får bli en tur till verkstan imorgon :(
Användarvisningsbild
av Nexus
#805458
Nej du hör knappast om spjället kärvar men du kan ju kolla om ettiketten på spjället är gul eller silver. Gul då är spjället bytt

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]