Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#803857
Hej,

har en Volvo V70 (II) från 2006 som hittills gått som en klocka och varit pålitlig i alla väder.

Igår morse startade motorn som den skulle, gick i ett par sekunder, sen dog den bara! Försökte starta igen men det gick inte förrän jag stängde av tändningen. Upprepade det hela 5-6 ggr men motorn bara gick ett par sekunder och sen dog den. Försökte att både "pumpa" med gaspedalen och hålla ner den lite vid start för att ge lite hjälpgas men bilen reagerade inte alls på det.

Vi hade en tid att passa så vi hoppade in i en grannes bil. På kvällen när jag kom hem hade jag sökt på forumet här och läst om folk med liknande (eller nästan exakt samma) problem. Transponder- eller antennringen runt tändningslåset kunde tydligen ha svårt att få kontakt med nyckel vilket aktiverade den elektroniska startspärren. Symptomen lät klockrena! Jag bytte nyckel som tipsades, bara att nu ville motorn inte starta alls! Startmotorn hackade lite, men lät inte HELT pigg.

Trodde att det kanske kunde vara batteriet, så jag satte det på laddning under natten. Men samma sak nu på morgonen. Startmotorn försöker tugga lite hjälpligt, men motorn går inte ens igång ett par sekunder längre :(

Frun kör bilen dagligen 5 mil t.o.r. till jobbet så batteriet får bra med laddning varje dag. Dock är batteriet aldrig utbytt på bilen, så jag var inne lite på att batteriet kanske har för dålig kräm över huvud taget. Men jag kan så lite om bilar så jag vet inte.

Undrar om det är troligt att detta kan bero på ett dåligt batteri som kanske fick jobba för hårt när jag startade bilen så många gånger i kombination med "trasig" bilnyckel som antennringen inte känner av? Det kanske inte hjälpte att ladda batteriet om det ändå är dåligt och har gett upp nu? Startmotorn låter liksom inte lika pigg som den brukar. Och då när motorn inte ens vill starta så blir det ju knepigt att testa olika nycklar.
#806873
Har en V70 -05, hände mig för ett år sedan, tankmätaren visade fel, tanken var helt tom, efter tankning starta den direkt. Felet berodde på att kabelkontakten i tanken till nivåmätaren ej funkade, men oxå på att endast en av bränsle pumparna funkade och det berodde oxå på kontaktfel, både felen avhjälptes i tanken med kontakt fett. Nu visar mätaren rätt, enkelt att fixa om man vet var felet sitter. Så börja med att fyll på ordentligt med bensin innan du fortsätter felsökningen, har du tur är det samma fel som jag hade... Hi.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]