Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#803072
andreasw skrev:Har du kollat hur rotor och fördelarlock ser ut? Bytte just på min, och dom var inte fina... Min gick väldigt dåligt på hög gas.. =) Men man kan väl få alla möjliga fel!
Nej jag har faktiskt inte kollat detta. Men skulle det bero på detta så borde ju felet vara konsekvent så att säga. Gå dåligt hela tiden och inte efter 3-4 minuter. och sen samma sak igen efter varje uppstart eller????
#803081
Vi kan ju börja fundera på vad det kan vara som kommer igång efter 3-4 min drift.
Katalysatorn kanske?
eller Lambdasonden.
Båda kräver ju värme för att börja jobba. Vad händer om Lambdasonden tex "spikar" värdena den skickar till styrboxen just när den når arbetstemperatur, den kan antingen strypa eller dränka motorn (beroende på vad den ger för signal exakt)
Katten skickar ju ingen signal nånstans, men om du har en diagnossond som sitter efter katten så kan ju den ge en spikning också, dock tror jag inte den skulle göra annat än bara tända motorlampan.

Det bästa vore om du kunde koppla in en felkodsläsare och logga värdena just när den dör, en bra verkstad bör klara det om de har rätt utrustning för att kolla aktuell data (det bör de flesta lite större verkstäder ha), det bästa är om de kan få upp en graf med lambdasignalen, då ser man tydligt om den skjuter iväg åt något håll.

Min gissning är att felet kan ligga där nånstans.

Det skulle ju kunna vara en tempgivare också, men det känns lite långsökt i just detta fallet, men vi kan ha kvar det i baktanken om det inte ger några konstigheter på lambdan.
#803084
Malish skrev:Vi kan ju börja fundera på vad det kan vara som kommer igång efter 3-4 min drift.
Katalysatorn kanske?
eller Lambdasonden.
Båda kräver ju värme för att börja jobba. Vad händer om Lambdasonden tex "spikar" värdena den skickar till styrboxen just när den når arbetstemperatur, den kan antingen strypa eller dränka motorn (beroende på vad den ger för signal exakt)
Katten skickar ju ingen signal nånstans, men om du har en diagnossond som sitter efter katten så kan ju den ge en spikning också, dock tror jag inte den skulle göra annat än bara tända motorlampan.

Det bästa vore om du kunde koppla in en felkodsläsare och logga värdena just när den dör, en bra verkstad bör klara det om de har rätt utrustning för att kolla aktuell data (det bör de flesta lite större verkstäder ha), det bästa är om de kan få upp en graf med lambdasignalen, då ser man tydligt om den skjuter iväg åt något håll.

Min gissning är att felet kan ligga där nånstans.

Det skulle ju kunna vara en tempgivare också, men det känns lite långsökt i just detta fallet, men vi kan ha kvar det i baktanken om det inte ger några konstigheter på lambdan.
Tackar. Jag ska höra med en verkstad nära mig redan i morgon om detta. :)

Jag ska även så fort det slutar regna montera tillbaka den gamla Volvo Original Lambdasonden och se om det blir någon skillnad.
#803264
Jockemedkniven skrev:Nej jag har faktiskt inte kollat detta. Men skulle det bero på detta så borde ju felet vara konsekvent så att säga. Gå dåligt hela tiden och inte efter 3-4 minuter. och sen samma sak igen efter varje uppstart eller????
Nepp. Det kan komma och gå, gjorde det på min.
För det första så använder styrboxen olika program beorende på olika faktorer, bl.a. används en vid kallstart, där "choke" och diverse används, för att sedan övergå till en annan när motorn blivit varm. Ytterligare beter sig styrboxen olika beroende på hastighet, varvtal, gasläge, temperatur osv osv.

Dock brukar det kunna finnas någon typ av "regel" när det är tänddelarna som spökar. Min t ex, gick kalas kall, men efter man kört i skaplig hastighet ett tag, och sen sänkte ner till typ 30km/h och lägre varv (under 2k) så gick den apdåligt för att sedan gå perfekt när man kom över ~2k rpm igen. Dessutom gick den markant sämre när det var regnigt ute, vilket är väldigt klassiskt fördelar-fel.

Så kolla över dina tänddelar du, det tar ju ändå bara 5min och är en billig reparation om det skulle vara felet.
#806816
Såja. I dag har jag varit och fått felkoderna avlästa.

Så här står det:

442. -Relä sekundärluftpump
-signal saknas eller felaktig

122. -Insugningslufttemeraturgivare
-felaktig signal

Så nu är det bara att försöka hitta den där sekundärluftpumpens relä och hoppas att Insugningslufttemeraturgivaren är den som sitter på det svarta röret vid luftburken som går in mot motorn???
#806907
Lufttemperaturmätaren sitter på slangen från luftburken ja.
Det är troligen den som gör att motorn går dåligt då signalen från den styr bränslemängden som sprutas in (tillsammans med signalen från Lambdasonden när den blivit varm)

Luftpumpen ska inte påverka hur motorn går då den är för avgasreningen.
#806917
Hade samma fel koder på min bil. Byte luft pumpen och bilen gick bra med ny lamdason och upp smord tomgångsventil. Köp luft pumpen från en skrot kostar ca 3k ny om jag har fattat det rätt, köpte min från Arons bilskrot i Malmö för ca 500kr och funkar fortfarande :D Det är vist vanligt att de får ner fukt och rostar ihop om jag läst rätt sitter med två bultar och med två slangar mer vet jag inte, de var då jag hade tummen mitt ihand :wink:.
#807406
Ja detta blir man ju inte riktigt klok på.

Bytte Relä sekundärluftpumpen samt Insugningslufttemeraturgivaren.

Tog bort batteri-plus kabeln och vips så släcktes den där motorstyrningslampan och tänds inte igen. Bra så långt.

MEN. Bilen går fortfarande lika konstigt. Den går bra i ungefär 4 minuter sen går tomgången ner och bilen börjar gå ojämnt så det blir vibrationer i hela bilen och samtidigt så tycker jag det låter i ventillyftarna på bilen som när den är kall och inte fått upp oljetrycket ordentligt...ja det klickar lite om dom. Men bara då bilen går ner så långt i varv och bluddrar så den nästan stannar. Nästan som om den bara gick på 4 cylindrar när detta inträffar.

Och startar man om bilen igen så går den helt klockrent i ca 4 minuter tills samma fenomen återkommer.

och detta händer oavsett kall eller varm motor.

Blir galen snart :(

Vad kan det vara för fel??

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]