- ons 06 nov 2013, 15:21
#802772
Hej på er alla :)
Jag är ny här och tänkte be er om lite hjälp med min bil.
Jag har en Volvo 850-96 som beter sig konstigt.
När jag köpte den så gick den hur bra som helst. Men varningslampan för motorstyrningen lyste.
Så jag köpte en helt ny Lambdasond. Och bilen gick bra efter att jag bytte denna.
Men den där motorstyrningslampan lyste fortfarande. Och den måste ju släckas eftersom bilen ska besiktigas.
Så jag började då ytterligare med att felsöka bilen och tog då bort alla kontakter runt motorn och såg att dom var alldeles gröna med sån där ärgat skit.
Jag gjorde rent alla dessa med kontakt-spray och blåste dom torra försiktigt med tryckluft, och sen torkade dom mycket försiktigt med varmluft-pistol på låg värme.
Men efter detta så beter sig bilen väldigt konstigt.
Den går bra i typ 3-4 minuter. oavsett varm eller kallstart. Sen börjar tomgången bli ojämn och bilen går motorn går sämre och sämre tills den nästan stannar och svarar mycket dåligt på gasen.
Men startat jag om den direkt så går den bra igen i typ 3-4 minuter. Sen händer samma sak igen och tomgången bli ojämn och motorn går sämre och sämre tills den nästan stannar och svarar mycket dåligt på gasen.
Och så är det sen hela tiden.
Så jag gjorde rent spjällhuset som var full av gegga (Olja) och passade på att byta packningen där i tron om att det kunde vara det som är felet.
Jag gjorde även ren den där luftmängdmätaren (tror jag det är) som sitter på väg in i luftfiltret genom att försiktigt spraya på sån där broms-rengörings spray.
Jag kollade även upp alla vacum-slangar och ingen var dålig av dom.
Men bilen beter sig fortfarande lika konstigt.
Jag har även haft bort båda batteri-polerna i över ett dygn med förhoppning om att den skulle tappa felkoden/felkoderna. Men det hjälpte inte heller.
Jag får en känsla av att det är något som läser av någonting efter ca 3-4 minuter eller som ska skicka någon signal till styrbox eller liknande som det är fel på??
Typ en kallstarts ventil eller någon temp-givare som ger nån felaktig signal.
Obs detta är bara mina funderingar och behöver inte alls ha nåt med verkligheten att göra.
Och problemet är ju att just 1996 års modell av Volvo 850 har ju ett OBD1 avläsningssystem i ett OBD2 utförande vilket innebär att man T.ex inte kan köpa en felkod-läsare på Biltema för dom fungerar bara på 1997 års modell och uppåt som har OBD2 avläsnings-teknik eller vad man nu ska kalla det.
Och hyra ett bilsläp och dra den 8 mil tur och retur till Volvo för att få felkoder lästa känns just nu inte så aktuellt. Även om det kanske blir det jag måste göra ändå i slutänden.
Vad kan det vara för fel??
Jag är oerhört tacksam om jag kan få tips på vad det kan vara för fel.
Jag är ny här och tänkte be er om lite hjälp med min bil.
Jag har en Volvo 850-96 som beter sig konstigt.
När jag köpte den så gick den hur bra som helst. Men varningslampan för motorstyrningen lyste.
Så jag köpte en helt ny Lambdasond. Och bilen gick bra efter att jag bytte denna.
Men den där motorstyrningslampan lyste fortfarande. Och den måste ju släckas eftersom bilen ska besiktigas.
Så jag började då ytterligare med att felsöka bilen och tog då bort alla kontakter runt motorn och såg att dom var alldeles gröna med sån där ärgat skit.
Jag gjorde rent alla dessa med kontakt-spray och blåste dom torra försiktigt med tryckluft, och sen torkade dom mycket försiktigt med varmluft-pistol på låg värme.
Men efter detta så beter sig bilen väldigt konstigt.
Den går bra i typ 3-4 minuter. oavsett varm eller kallstart. Sen börjar tomgången bli ojämn och bilen går motorn går sämre och sämre tills den nästan stannar och svarar mycket dåligt på gasen.
Men startat jag om den direkt så går den bra igen i typ 3-4 minuter. Sen händer samma sak igen och tomgången bli ojämn och motorn går sämre och sämre tills den nästan stannar och svarar mycket dåligt på gasen.
Och så är det sen hela tiden.
Så jag gjorde rent spjällhuset som var full av gegga (Olja) och passade på att byta packningen där i tron om att det kunde vara det som är felet.
Jag gjorde även ren den där luftmängdmätaren (tror jag det är) som sitter på väg in i luftfiltret genom att försiktigt spraya på sån där broms-rengörings spray.
Jag kollade även upp alla vacum-slangar och ingen var dålig av dom.
Men bilen beter sig fortfarande lika konstigt.
Jag har även haft bort båda batteri-polerna i över ett dygn med förhoppning om att den skulle tappa felkoden/felkoderna. Men det hjälpte inte heller.
Jag får en känsla av att det är något som läser av någonting efter ca 3-4 minuter eller som ska skicka någon signal till styrbox eller liknande som det är fel på??
Typ en kallstarts ventil eller någon temp-givare som ger nån felaktig signal.
Obs detta är bara mina funderingar och behöver inte alls ha nåt med verkligheten att göra.
Och problemet är ju att just 1996 års modell av Volvo 850 har ju ett OBD1 avläsningssystem i ett OBD2 utförande vilket innebär att man T.ex inte kan köpa en felkod-läsare på Biltema för dom fungerar bara på 1997 års modell och uppåt som har OBD2 avläsnings-teknik eller vad man nu ska kalla det.
Och hyra ett bilsläp och dra den 8 mil tur och retur till Volvo för att få felkoder lästa känns just nu inte så aktuellt. Även om det kanske blir det jag måste göra ändå i slutänden.
Vad kan det vara för fel??
Jag är oerhört tacksam om jag kan få tips på vad det kan vara för fel.