Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#802772
Hej på er alla :)

Jag är ny här och tänkte be er om lite hjälp med min bil.

Jag har en Volvo 850-96 som beter sig konstigt.

När jag köpte den så gick den hur bra som helst. Men varningslampan för motorstyrningen lyste.

Så jag köpte en helt ny Lambdasond. Och bilen gick bra efter att jag bytte denna.

Men den där motorstyrningslampan lyste fortfarande. Och den måste ju släckas eftersom bilen ska besiktigas.

Så jag började då ytterligare med att felsöka bilen och tog då bort alla kontakter runt motorn och såg att dom var alldeles gröna med sån där ärgat skit.

Jag gjorde rent alla dessa med kontakt-spray och blåste dom torra försiktigt med tryckluft, och sen torkade dom mycket försiktigt med varmluft-pistol på låg värme.

Men efter detta så beter sig bilen väldigt konstigt.

Den går bra i typ 3-4 minuter. oavsett varm eller kallstart. Sen börjar tomgången bli ojämn och bilen går motorn går sämre och sämre tills den nästan stannar och svarar mycket dåligt på gasen.

Men startat jag om den direkt så går den bra igen i typ 3-4 minuter. Sen händer samma sak igen och tomgången bli ojämn och motorn går sämre och sämre tills den nästan stannar och svarar mycket dåligt på gasen.

Och så är det sen hela tiden.

Så jag gjorde rent spjällhuset som var full av gegga (Olja) och passade på att byta packningen där i tron om att det kunde vara det som är felet.

Jag gjorde även ren den där luftmängdmätaren (tror jag det är) som sitter på väg in i luftfiltret genom att försiktigt spraya på sån där broms-rengörings spray.

Jag kollade även upp alla vacum-slangar och ingen var dålig av dom.

Men bilen beter sig fortfarande lika konstigt.

Jag har även haft bort båda batteri-polerna i över ett dygn med förhoppning om att den skulle tappa felkoden/felkoderna. Men det hjälpte inte heller.

Jag får en känsla av att det är något som läser av någonting efter ca 3-4 minuter eller som ska skicka någon signal till styrbox eller liknande som det är fel på??

Typ en kallstarts ventil eller någon temp-givare som ger nån felaktig signal.

Obs detta är bara mina funderingar och behöver inte alls ha nåt med verkligheten att göra.

Och problemet är ju att just 1996 års modell av Volvo 850 har ju ett OBD1 avläsningssystem i ett OBD2 utförande vilket innebär att man T.ex inte kan köpa en felkod-läsare på Biltema för dom fungerar bara på 1997 års modell och uppåt som har OBD2 avläsnings-teknik eller vad man nu ska kalla det.

Och hyra ett bilsläp och dra den 8 mil tur och retur till Volvo för att få felkoder lästa känns just nu inte så aktuellt. Även om det kanske blir det jag måste göra ändå i slutänden.

Vad kan det vara för fel??

Jag är oerhört tacksam om jag kan få tips på vad det kan vara för fel.
#802841
Är du helt hundra på att du kopplade allt rätt? Det gröna har jag också på min bil men det kan ha en funktion (vet inte riktigt vilken) Kollat efter fukt på kontakter och givare annars har jag inga svar rakt av.
#802852
Du kan bygga en egen felkodsläsare för några tior till din 96:a. Det finns massor av trådar om det med ritningar på hur du gör. Sök och du ska finna.
#802860
Tack för svaren.

Jo jag köpte Biltemas. Var det inte bra eller?

Men bilen gick bra med Biltemas lambdasond. Den började gå dåligt efter att jag gjorde ren alla kontakt-stycken.

Fast det kan ju vara en slump...kanske Biltema lambdan började krångla efter att jag gjort rent kontakterna? Så jag trodde att det var P.g.a att jag gjorde rent kontakterna?

Den gamla lambdan är ju hel tydligen hel. Kanske skulle montera tillbaka den och se om bilen går bättre?

Blir galen på detta :-(
#802863
Sök i forumet efter lambdasond och biltema. Läs igenom dom trådarna. Bygg dig en enkel felkodsläsare, sen ska du nog kunna fixa din bil.
#802868
Tack.

Då ska jag börja med att återmontera den där Volvo original lambdasonden igen,

Jag är inte så bra på att bygga elektriska saker. Men får titta på en ritning och försöka bygga mig en sån. Det verkar ju riktigt vettigt.

Visste inte att våra bilar var så känsliga gällande lambdasonder
#802888
Jag tror att det måste vara rätt sonder helt enkelt, precis som med allt annat. Ett hjul från en Fiat punto kommer inte fungera på en 850 heller.
Och sen har du inte skrivit vilken motor du har? Hemmabyggd läsare tror jag funkar på 10-ventilaren, men inte på en GLT.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]