Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yacht123
#800593
Hej!

Som topic avslöjar, har problem med min 850 -96 2.4.

Började när vi kom hem med vår nyfödda dotter från bb, bilen dör i en rondell efter att ha hostat och hackad ca 200 meter. Efter detta startade bilen och gick som en gammal traktor på tomgång i 30 sek, dog sedan. Gick efter detta inte att starta. Efter detta fortsätter problemet lite annorlunda.

Kall: Bilen startar på en sekund, och går kanon så långt man kör. Längsta sträckan hittills är 5km, vågar inte köra längre med risk att bli stående.. När man sedan stänger av bilen och ska starta den igen så tuggar den på starten men vägrar gå igång. Låter man den kallna startar den utan protester..

Har ni några idéer? Tänkte också passa på att efterlysa lite assistans i Växjö i utbyte mot ett flak öl om någon orkar kika och hjälpa mig byta eventuella skrotdelar..

Tacksam för all hjälp och tankar jag kan få, nyblivna pappahuvudet hänger inte med länge..
av yacht123
#800610
Martinhellström skrev:Kolla kylvätske nivån, saknas det "tror" bilen att den är kall, och ger "choke" även då den är varm = startar ej.

Oj, det hade jag ingen aning om.. Den ser faktiskt väldigt låg ut. Ska testa omedelbart! Tack!
Användarvisningsbild
av taxi
#800624
Utifrån felbeskrivningen tänker jag chansa på tempgivaren, sitter vid termostaten. Kan bli som beskrivits ovan: styrdonet tror att bilen är kall och fläskar på bensin trots att motorn är varm.
av yacht123
#800948
taxi skrev:Utifrån felbeskrivningen tänker jag chansa på tempgivaren, sitter vid termostaten. Kan bli som beskrivits ovan: styrdonet tror att bilen är kall och fläskar på bensin trots att motorn är varm.
Ok, tack! Jag börjar med kylarvätskan.. (Ekonomiska ordningen)! Ska försöka hitta tillfälle att provköra under dagen, så får jag klicka hem en tempgivare om det inte vill sig!
Användarvisningsbild
av taxi
#801014
Googla så hittar du hur du mäter den du har först. Om du kan mäta resistans med multimeter?
av yacht123
#801054
taxi skrev:Googla så hittar du hur du mäter den du har först. Om du kan mäta resistans med multimeter?
Testade kylarvätskan, så lätt skulle det givetvis inte vara.. Har en multimeter, men har ingen aning om hur den används.. :-) Har bara haft den för belastningsspänning för batteriet. Men det kan ju inte vara omöjligt att klura ut! Ska kolla i FAQen om det finns en guide för hur man testar tempgivaren.
av yacht123
#801055
Hittade på Biltema något som heter temperatursensor. Art 61583, är det en sådan måntro? Isåfall så struntar jag nog i att mäta.. 199 är ju ingenting att bråka om..
Användarvisningsbild
av taxi
#801183
Jag vet faktiskt inte om den ser ut så, har aldrig haft ur den. Men återkom gärna med hur det går!
Och grattis till nytillskottet förresten, nu får du säkert obegränsat med tid över till bilen :D
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.