Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HasseK
#799397
Jag har just köpt en V70 Greyline-99 med 144hk som gått 20000 mil. Allt ok utom att motorn hackar vid kraftigare gaspådrag från lågt varvtal.
Låter som den går på 2 cylindrar. Upphör då jag lättar på gasen. Vid gaspådrag från högre varvtal, inga problem. Tomgång normal. Vad kan det bero på?
Har hört att en orsak kan vara vatten i tanken. Har ofta kört med ganska lite bränsle i tanken. Skall tanka fullt och testa. Hjälper det med sprit i tanken?
Har också hört at orsaken kan vara bränslepumpen eller det "elektroniska gasspjället". Tvivlar på att det beror på tändsystemet, men vet inte.
Vad göra?
av HasseK
#799839
Hjälpte inte med full tank. "bluddrar" och ingen kraft vid lite mer gaspådrag under ca 1500-2000 rpm, men endast då motorn är varm. Märks inte de första km. Vid gaspådrag från högre varv är det ok. Vad kan det bero på? Jag gissar att problemet handlar om bränsletillförseln eller.....?
Märks även vid kort fullgas vid stillastående från tomgång. Annars är tomgången ok och inga startproblem. Inga felkoder!
av HasseK
#800161
Talat med ett proffs. Påstår att felet sannolikt beror på dåligt batteri eller batteri med låg kapacitet, typ 55AH. Jag tycker det låter långsökt, men han hävdar detta. I bilen sitter ett 60AH. Det kan ju också vara i dåligt skick. Nån som vet?????
av Malish
#800165
knappast, dåliga stift kanske? eller tändspolar.
eller så har det kommit ner vatten eller olja i tändstiftsbrunnarna, har du kollat att rycka upp tändspolarna och se hur det ser ut ner mot stiften?
har du testat att plocka ur stiften och se hur de ser ut?
vet du vilken/vilka cylinder/ar som misständer?
Användarvisningsbild
av Mackan111
#800333
Det kan mycket väl vara tändkablarna som är slut (om du nu har högspänningständkablar ?). Jag hade ett liknande problem och då var det tändkablarna som isolerade dåligt.
Senast redigerad av 1 Mackan111, redigerad totalt 0 gånger.

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]