Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#798645
Vet inte om det är någon som gjort en tråd om detta innan så jag startar en ny iochmed att jag inte riktigt vet vad jag ska söka på. Jag har även testat att googla mitt problem men jag hittar inget nyttigt svar.

Bilen är en volvo 850 2,0 se me årm 95. Felet är att alla mätare i instrumentpanelen ( dvs tankmätaren, motortempmätaren, hastighetsmätaren och varvräknaren ), vissa kontrolllampor ( komer inte ihåg vilka det är just nu ) och även farthållaren slutar finger ibland men oftast när man slår till tändningen.
Jag har haft ur instrumenthuset med alla mätare och kollat efter brända kretsar, glappande kontakter och så vidare men allt verkar okej. Tänkte kolla jorden till mätarhuset och till det skulle jag helst vilja ha ett kopplingsshema.

Så första frågan är om det är någon som vet var man kan få tag i ett sånt ?

Idag märkte jag även att om man har tändningen på och vrider tillbaka nyckelen så att den nästan står i radioläge så tickar bältesvarnaren fortfarande och all belysning både utanför och inne i bilen lyser trots att instrumentpanelen är av och alla kontrolllampor är släkta ( dock så lyser belysningen i den fortfarande ). Jag misstänker att dessa två problemen är sammankopplade och jag tänkte att jag skulle ta loss hela tändningslåset och se hur det ser ut och kolla efter dåliga kontakter/stift.

Så andra frågan är om det är någon som kan förklara hur man tar loss tändningslåset ( gärna med bilder ) och jag har även hört att 850 har kodade tändningslås så att just det tändningslåset jag har passar just min bil och ingen annan och att man måste beställa nytt från Volvo. Stämmer det ?

Ha det gött. Mvh
Denkan
av *pettson*
#798656
Elscheman finns i en bra mekhandbok. Det är något man KÖPER sej. En av dom BRA böckerna med många och BRA elscheman, på lättfattad svenska med BRA illustrationer finns här: http://www.lafri.se/product.asp?product=8930
Jag brukar inte göra reklam genom att lägga in länk, men det verkar som om ingen hittar den typen av böcker utan hjälp så...
Tycker man det är för mycket pengar för en bok som ändå sparar in tusenlappar, så är förslaget att lämna in bilen istället.
Tändningslåset är INTE kodat för att passa bara din bil förutom själva nyckeldelen som är unik för varje bil. Vem vill att grannens nyckel ska passa i sin bil?
Tändningslåset har en utbytbar kontaktdel så riva låset är inte nödvändigt. Mer om det finns om du söker här i forumet samt inhandlar en bok.
Bil med startspärr via kodad nyckel kom 1996.
#798729
... Och även den "kodade nyckeln" betyder inte att tändningslåset är "låst till din bil". Det sitter bara en antennring runt tändningslåset, som även den är utbytbar, som tar emot signaler från nyckeln, skickar det vidare till startboxen som i sin tur avgör om det är rätt nyckel eller ej.
Visserligen har detta absolut ingenting med frågan i tråden att göra, men men...

Eftersom du får olika reaktioner om du vrider lite på nyckeln så är oddsen att kontaktdelen i tändningslåset behöver bytas. Inget ovanligt fel direkt när bilarna börjar bli till åren.
#799074
har bytat till ett annat kopplingsbleck, det som man sätter kontakten till tändningslåset i, till ett begagnat. när man vrider på nyckelen så känns lägen lite bättre än innan så jag hoppas på att det bara var det som krävdes.

men vilken bok ska jag ha isåfall ?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]