- tor 24 okt 2013, 01:49
#798645
Vet inte om det är någon som gjort en tråd om detta innan så jag startar en ny iochmed att jag inte riktigt vet vad jag ska söka på. Jag har även testat att googla mitt problem men jag hittar inget nyttigt svar.
Bilen är en volvo 850 2,0 se me årm 95. Felet är att alla mätare i instrumentpanelen ( dvs tankmätaren, motortempmätaren, hastighetsmätaren och varvräknaren ), vissa kontrolllampor ( komer inte ihåg vilka det är just nu ) och även farthållaren slutar finger ibland men oftast när man slår till tändningen.
Jag har haft ur instrumenthuset med alla mätare och kollat efter brända kretsar, glappande kontakter och så vidare men allt verkar okej. Tänkte kolla jorden till mätarhuset och till det skulle jag helst vilja ha ett kopplingsshema.
Så första frågan är om det är någon som vet var man kan få tag i ett sånt ?
Idag märkte jag även att om man har tändningen på och vrider tillbaka nyckelen så att den nästan står i radioläge så tickar bältesvarnaren fortfarande och all belysning både utanför och inne i bilen lyser trots att instrumentpanelen är av och alla kontrolllampor är släkta ( dock så lyser belysningen i den fortfarande ). Jag misstänker att dessa två problemen är sammankopplade och jag tänkte att jag skulle ta loss hela tändningslåset och se hur det ser ut och kolla efter dåliga kontakter/stift.
Så andra frågan är om det är någon som kan förklara hur man tar loss tändningslåset ( gärna med bilder ) och jag har även hört att 850 har kodade tändningslås så att just det tändningslåset jag har passar just min bil och ingen annan och att man måste beställa nytt från Volvo. Stämmer det ?
Ha det gött. Mvh
Denkan
Bilen är en volvo 850 2,0 se me årm 95. Felet är att alla mätare i instrumentpanelen ( dvs tankmätaren, motortempmätaren, hastighetsmätaren och varvräknaren ), vissa kontrolllampor ( komer inte ihåg vilka det är just nu ) och även farthållaren slutar finger ibland men oftast när man slår till tändningen.
Jag har haft ur instrumenthuset med alla mätare och kollat efter brända kretsar, glappande kontakter och så vidare men allt verkar okej. Tänkte kolla jorden till mätarhuset och till det skulle jag helst vilja ha ett kopplingsshema.
Så första frågan är om det är någon som vet var man kan få tag i ett sånt ?
Idag märkte jag även att om man har tändningen på och vrider tillbaka nyckelen så att den nästan står i radioläge så tickar bältesvarnaren fortfarande och all belysning både utanför och inne i bilen lyser trots att instrumentpanelen är av och alla kontrolllampor är släkta ( dock så lyser belysningen i den fortfarande ). Jag misstänker att dessa två problemen är sammankopplade och jag tänkte att jag skulle ta loss hela tändningslåset och se hur det ser ut och kolla efter dåliga kontakter/stift.
Så andra frågan är om det är någon som kan förklara hur man tar loss tändningslåset ( gärna med bilder ) och jag har även hört att 850 har kodade tändningslås så att just det tändningslåset jag har passar just min bil och ingen annan och att man måste beställa nytt från Volvo. Stämmer det ?
Ha det gött. Mvh
Denkan