Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FridaN
#794380
Hej jag behöver verkligen akut hjälp!
min v70 -01 typ wobblar när man bromsar, det sitter nya bromsskivor och belägg på. Ratten lixom drar åt vänster men bilen drar sig sen till höger, och sen rakt igen?? Vad kan felet vara? Om det skulle gå att felsöka med en dator, hade det inte kommit upp en varningstext på instrumentpanelen då?

Tacksam för svar!!!!
av rid54
#794389
Man ska nog inte ha övertro på bilens datorer.... ett fysiskt problem med bromsar torde knappast ge felkod, så det får man felsöka traditionellt. Samma sorts belägg överallt? Skivorna monterade med kliniskt rena aliggningsytor mot naven? Rörliga delar i oken kontrollerade (glidpinnar, kolvar/dammskydd etc)?
av *pettson*
#794548
andreasw skrev:Hur ska man köra in nya bromsskivor då?
Det står oftast i varje förpackning..
Mjuka inbromsningar 30-50 mil för att långsamt hetta upp skivorna så dom inte slår sej. Direkt köra så skivorna kyls om man måste bromsa hårdare.
Bromsbeläggen har lika lång inkörningstid på exakt samma premisser för att slita in sej och bakas så dom blir hårda och kan göra sitt jobb.
Det står också i dom flesta förpackningar.
av *pettson*
#794551
Om bilen inte betedde sej så med dom gamla sakerna så föreslår jag att man river allt igen och gör om. Samtidigt så kan man passa på att göra rätt vid monteringen.
ELLER så.. har man som redan föreslagits: skevat till skivorna.

Betedde sej bilen så innan så är det dags att se över bussningar i framvagnen.
Användarvisningsbild
av jezper
#794558
rid54 skrev:Man ska nog inte ha övertro på bilens datorer.... ett fysiskt problem med bromsar torde knappast ge felkod, så det får man felsöka traditionellt. Samma sorts belägg överallt? Skivorna monterade med kliniskt rena aliggningsytor mot naven? Rörliga delar i oken kontrollerade (glidpinnar, kolvar/dammskydd etc)?
Rena ytor bakom skiva mot nav kan vara avgörande vad jag fick lära mig efter att mina skivor slog sig.

Använder denna http://www.biltema.fi/sv-fi/Verktyg/Sli ... ste-19205/ för rengöring nu för navet, och har inget problem längre, samt allt som petsson o resten skriver om inbromsning etc..

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]