Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malish
#793585
Vet att man inte får nån större effektvinst med att chippa en GLT motor, däremot borde man kunna få viss bränsleekonomisk vinst?

Så min fråga är, vad kan det kosta ungefär att göra en chippning för att maximera bränsleeffektiviteten på en GLT? (Dvs få ner förbrukningen och kanske som bonus få lite ändrad effektkurva)
Och självklart, vilka är "bäst" på sådan chippning? (bäst är väl kanske relativt, bäst effekt för pengarna är jag ute efter)

redigering: ändrar till B5254S då jag var trött när jag skrev tydligen.
Senast redigerad av 1 Malish, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
#793592
Hej, nu har du ju skrivit "GLT" också, så folk fattar nog men för tydlighets skull påpekar jag att du har skrivit fel motortyp, B5252 är 10-ventilaren.
Användarvisningsbild
av taxi
#793609
:D
I övrigt var det en intressant fråga, kan bara minnas frågor om de få extra hästarna, ingenting om att bilen kan gå snålare också. Om det inte är värt pengarna för hästarnas skull kanske det betalar sig ändå genom bränslebesparing?
av *pettson*
#793611
Pris: från 1000-5000 beroende på hur mycket namnet är värt för trådskaparen.
Effekt: Tja.. 3-5hk och i extrema fall upp till 15hk på maxvarv. Naturligtvis INTE endast på grund av chippet utan med övriga saker som måste göras.
Bränslebesparing: Från ca5% upp till 15% beroende på var i varvtalet man befinner sej i på sin normala färd. Det går alltså INTE att säga en exakt besparing som är generell för alla mer än dom ca 5% då.

Bästa företag. Tja helt omöjligt att säga då det finns många som levererar både sin egen och kopierad programvara. Man vet inte vems som är vems om man nu inte väljer dom svindyra alternativen.
av Malish
#793617
okej, så snittar man 0,9 blandat så borde man mao kunna komma ner till 0,85-0,86 utan problem då. (räknat på 5%)
kanske bättre.

Vad mer kan man göra för att optimera bränsleförbrukningen? (mer än de vanliga sakerna som köra utan last, rätt lufttryck i däcken, lättrullade däck, ecodriving osv)
menar rena mekaniska ingrepp på bilen.

vilka företag mer än autotech är duktiga på chippning? (bor 5 mil från trollhättan så det är rätt nära)
av LOB
#793636
Jag märkte ingen skillnad i förbrukningen efter att jag chiptrimmade min 2.5 L, 6:a i min 960, från 170 til 180 hk men den drog 1 l/mil före och efter trimningen (+10 hk märkte jag heller inte mkt av...). Du måste noga ha turbo för att chiping/ mapping skal ha ngn större effekt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#793652
Om du bara har 5mil till autotech skulle iaf jag åka dit utan tvekan. Har inte hört något negativt om dom, till skillnad mot dom flesta andra firmor.

...
Men, du får bra många liter bensin innan det lilla du sparat i bränsle betalar chippet/andra ingrepp.
Jag förstår inte resonemanget, folk är villiga att lägga rätt stora pengar på att sänka sin förbrukning - i vissa fall t om köpa en helt ny bil. Hur lång tid tar inte det innan det bli mer ekonomiskt? Längre tid än vad bilen håller gissar jag på iaf.
Sen är det väl knappast någon nyhet att gamla volvo är rätt törstiga utav sig, i 85x70-serien är GLT den värsta helt klart.

Jag tillhör nog den kategorin som fnyser åt mekaniska ingrepp för att sänka sin förbrukning, utan istället hellre lättar på foten och börjar planera min körning. Bra mycket billigare och betydligt mer lönsamt :-)-) Där sparar man pengar rakt av - pengar man antingen kan göra något annat för, eller gasa till lite extra då och då utan att få dåligt samvete :P
av *pettson*
#793696
Man ska ha väldigt klart för sej hur effekt och bränsleförbrukning mäts i chipvärlden.

Effekt: X antal körningar mot fullgas, gärna med ljummen motor, inte varm. Högsta effekten som uppnåtts annonseras. Även om den bara varade i 1/10 dels sekund.
Bränsleförbrukning likaså. Lite som biltillverkarna dock ärligare. Man jämnar ut bränslemapparna och gör ett antal fullgaskörningar. Gör mer på förbrukning i realiteten än på effekten.
Men kommer aldrig få bilen snål eftersom den inte är konstruerad så.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]