Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
#792304
Hej!

Nu är det iofs Oktober månad och det är ganska kyligt på morgnarna så det kanske är kondens? men vill ändå kolla. Har märkt senaste morgnarna att bilen ryker vitt då jag står stilla på tomgång i korsningar - men jag kan inte direkt se någon rök då jag kör utan det är så fort jag står stilla.

När jag kom fram till jobbet märkte jag att det faktiskt även fortsatte att försiktigt sippra ut vit rök från avgasröret i någon minut efter att bilen stängts av.

Är det något med toppen, vattnet, vevhusventen eller är det bara simpel kondensrök?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#792348
Det kan bero på en massa olika saker. Vit rök betyder iaf att det är vatten i avgaserna. Om bilen går som den alltid gjort så kan det mycket väl vara kondens, fast och andra sidan brukar det upphöra när man kört en bit.
Gamla 945an bolmade vit rök så här när det var lite småkallt ute dom första 3-4km :P V70in står till 95% i (varm)garage så den har jag inte direkt märkt något av, kan komma en vit puff lite då och då som på dom flesta bilar.


Om kylarvattnet försvinner i samband med den vita röken så kan man börja misstänka toppackningen, men det kan även vara en slump och kylarvattnet helt enkelt läcker ut lite någonstans. Hur långt har bilen gått?

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]