Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvofårlife
#792220
Finns det någon som kan reda ut lite frågetecken angående styrväxlar?

Vad är skillnaden på de två(?) olika sorters styrväxlar som finns att välja mellan?
Hur vet man vilken av sorterna man har?
Vart/ hur får man billigast tag i en vettig reservdel, med tanke på att bilfirman vill ha ofattbara 12000:- för jobbet plus delen..?
av *pettson*
#792244
Förvisso är 12000 att klämma i så man storknar. Antagligen ville dom inte ha jobbet..
Men å andra sidan så är det inte *bara* att byta styrväxel på en 850 eller 70 om man inte är van med jobbet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#792334
Enda man behöver byta om man byter till den andra typen av styrväxel är inre styrleder, då dom skiljer mellan SMI or TRW.

12000 skulle jag aldrig betala för det jobbet dock. Det är mer än vad jag gav för V70in :lol:
Men och andra sidan har jag både intresse, plats och skruv-vana, så det är ju lite lättare för mig än någon som t ex bor i lägenhet och bara har en parkeringsplats, inga verktyg och ingen vana, eller rent av noll intresse av att lära sig.

Om jag var tvungen att anlita verkstad för det här, så skulle nog jag jaga reda på en relativt billig styrväxel (t ex från ebay) och leta reda på någon verkstad som kan byta den till ett humant pris. Vad som är humant och inte är upp till var och en att avgöra, 12k anser dock jag inte är humant :P
av Volvofårlife
#792485
Min plan är att köpa reservdelen på nåt lämpligt ställe och försöka byta den tillsammans med farsan på garageuppfarten. Vi har skruvat en hel del bilar genom åren så min förhoppning är att arbetet ska falla väl ut.
Behöver man några specialverktyg för det här jobbet?
Vad skulle ni säga är ett lämpligt pris för den här sortens jobb på verkstad, mellan tummen och pekfingret?
av Henke3
#793140
Lucif3r skrev:Enda man behöver byta om man byter till den andra typen av styrväxel är inre styrleder, då dom skiljer mellan SMI or TRW.
Den jag länkade till på ebay är kmpl med inre styrleder.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]