Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#791927
Hej!

Jag har en Volvo 850 SE -96 (två 850:s 8) ) och förut så startade den hur lätt som helst. Jag startade upp den i sommras och den gick OK.
Men nu när jag startade den så startar den i 2 sekunder drygt och sen lägger den av. Det spelar ingen roll om jag gasar upp den. Den där vid samma tidpunkt ändå.

Jag har bytt:
Testbytt batteri från 850 -92
Testbytt batteri från 850 -92
Testat med reservnyckeln

Vad kan det vara för fel?

Edit: Det absolut sista jag gjorde med bilen är att byta olja, luftfilter och torkarblad.

Mvh
#791936
Danne855 skrev:Tycker att det verkar vara fel på immobilizern, tyvärr vet jag inte hur man felsöker det :(
Jag testade att rycka ut LMM-kabeln också och testade starta bilen. Den dog vid samma tidpunkt då också och jag fick inget lambdafelvärde inom dessa två sekunderna.

Slutsats: Ingen skillnad.
#791940
SE modellen med 10V motor har ingen LMM, den har en tempsensor och tryckgivare i insuget.
Jag tror också du har problem med den elektroniska startspärren, antennringen vid tändningslåset kan vara boven.
#791944
js1 skrev:SE modellen med 10V motor har ingen LMM, den har en tempsensor och tryckgivare i insuget.
Jag tror också du har problem med den elektroniska startspärren, antennringen vid tändningslåset kan vara boven.
Hur kopplar man förbi den då?
#791957
Exakt detta råkade vi på vid mitt förra jobb när en bil som plåtrenoverats och inte körts på mer än två år inte startade. Där jag fortfarande med en dåres envishet hävdar att alla nycklar till bilar med startspärr laddas elektriskt medans du kör. Det sitter en kondensator som matas medans nyckeln används eftersom startspärrskretsen måste svara direkt för ett godkännande. Hänger en nyckel ett eller två år i skåpet så kan den förlora sin möjlighet att svara på anropet från bilen helt enkelt. Man undviker det mesta genom att växla nyckel då och då. Dom flesta tror att det är en simpel spole i bara. Men det är alltså en aktiv krets med kapacitiv backup för tillräckligt snabbt svar ifrån nyckeln.

På jobbet löstes detta genom att med pinkod från våra kontakter på volvo, och dator stänga av startspärren i bilen. Låta bilen starta upp utan denna och ladda nyckel 1. Bilen gick 20 minuter på tomgång i hallen sedan stängdes den av. Startspärren slogs på och så startades bilen utan problem om igen för test med nyckel 1. Nästa gång gjordes en fuling. Nyckeln som hade använts tejpades på låset för startspärrens skull. Nyckel två som inte fungerade användes för start.
Efter ytterligare 20 minuters gång så togs den fungerande nyckeln bort. Bilen stängdes av och gick nu att starta med bägge nycklarna.

Enligt dom flesta jag pratat med fungerar det inte såhär alls trots att jag var den som utförde jobbet enligt anvisning från volvo. Bilen går bra än idag.
För mej är det ingen överraskning då vi gjorde EXAKT detsamma på opel när nycklar inte fungerade. Fixa kundens pinkod, stäng av startspärren via handdatorn. Starta bilen med nyckeln som inte fungerade. Låt den gå ett tag. Stäng av. Återställ startspärren och starta om med en nu frisk nyckel.
Skillnaden där var att det inte fungerade med en tejpad nyckel utanpå låset, så varje nyckel krävde deaktivering av startspärren för laddning.

Hur gör man som kund då. Tja.. antingen får man någon på volvo att vilja ta sej an det hela för den här lösningen. Eller så blir det till att köpa en *ny nyckel* vilken då är aktiv.
#791986
*pettson* skrev:Exakt detta råkade vi på vid mitt förra jobb när en bil som plåtrenoverats och inte körts på mer än två år inte startade. Där jag fortfarande med en dåres envishet hävdar att alla nycklar till bilar med startspärr laddas elektriskt medans du kör. Det sitter en kondensator som matas medans nyckeln används eftersom startspärrskretsen måste svara direkt för ett godkännande. Hänger en nyckel ett eller två år i skåpet så kan den förlora sin möjlighet att svara på anropet från bilen helt enkelt. Man undviker det mesta genom att växla nyckel då och då. Dom flesta tror att det är en simpel spole i bara. Men det är alltså en aktiv krets med kapacitiv backup för tillräckligt snabbt svar ifrån nyckeln.

På jobbet löstes detta genom att med pinkod från våra kontakter på volvo, och dator stänga av startspärren i bilen. Låta bilen starta upp utan denna och ladda nyckel 1. Bilen gick 20 minuter på tomgång i hallen sedan stängdes den av. Startspärren slogs på och så startades bilen utan problem om igen för test med nyckel 1. Nästa gång gjordes en fuling. Nyckeln som hade använts tejpades på låset för startspärrens skull. Nyckel två som inte fungerade användes för start.
Efter ytterligare 20 minuters gång så togs den fungerande nyckeln bort. Bilen stängdes av och gick nu att starta med bägge nycklarna.

Enligt dom flesta jag pratat med fungerar det inte såhär alls trots att jag var den som utförde jobbet enligt anvisning från volvo. Bilen går bra än idag.
För mej är det ingen överraskning då vi gjorde EXAKT detsamma på opel när nycklar inte fungerade. Fixa kundens pinkod, stäng av startspärren via handdatorn. Starta bilen med nyckeln som inte fungerade. Låt den gå ett tag. Stäng av. Återställ startspärren och starta om med en nu frisk nyckel.
Skillnaden där var att det inte fungerade med en tejpad nyckel utanpå låset, så varje nyckel krävde deaktivering av startspärren för laddning.

Hur gör man som kund då. Tja.. antingen får man någon på volvo att vilja ta sej an det hela för den här lösningen. Eller så blir det till att köpa en *ny nyckel* vilken då är aktiv.
Att frakta bilen till Volvo fram och tillbaka + att få låna personalen för att mixtra lite med bilen kommer inte på frågan, om jag inte är Bill Gates eller något. :)

Det är en intressant historia. Det stämmer mycket väl att nyckeln har hängt i låset sedan 2008 typ. Men jag lyckades starta upp bilen hur lätt som helst i sommars Men det han ha hänt att det har blivit fel på startspärren under tiden.

Jag ska införskaffa mig en OBD2-läsare som kan inaktivera startspärren.
Du har inga förslag på vart jag kan införskaffa en?
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal s[…]

Jäkla stilig kärra! :-D Brembo bromsar[…]

Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]