Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#792917
Glöm det där med att ladda nyckeln. I nyckeln till 850 1996 sitter en sk passiv transponder. Den innehåller en svängningskrets som får sin energi via antennringen som sitter vid tändningslåset. Detta sker omedelbart och den lilla energin räcker för att kretsen i nyckel ska vakna och återrapportera rätt kod till motorns styrdon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Transponder_car_key

Vi köpte vår 855:a 96-års modell i September 1996. Till den har vi tre nycklar, två som används regelbundet, den tredje har hängt i nyckelskåpet sen 1996. För skojs skull tog jag nyckeln i nyckelskåpet imorse och vet du vad, bilen startade och gick att köra till jobb med precis som alla andra mornar.
#792972
Precis som skrivits är systemet baserat på en sändarspole och en mottagarspole, men i systemet finns även kondensatorer för lite olika saker. Dessa har till jobb att stabilisera och behålla grundspänning uppe till kretsen. Det fungerar inte så att kretsen på någon millisekund startar upp på den inducerade spänningen och är stabil nog, för att direkt kasta ut ett korrekt pulståg.
Nu var det inte en 850-96 vi utförde jobbet på. Det var en S70-97 men mej veterligen skiljer inte systemen från varandra i teknik.
Men jag kan försöka kolla detta via lite kanaler.
I övrigt är det kalas att nyckeln fungerade direkt. För att kontra så vet jag folk med 2000års modell V70 (gamla karossen) som nycklarna dött på. Även 96,97 850 nycklar som är oanvändbara.
Vad som avgör det sen det i slutändan är svårt att säga. Det är inget vanligt fel alls överhuvudtaget även om det händer..
#792974
Kretsen i nyckeln kan ju naturligtvis paja precis som allting annat. Ingen konding i världen skulle kunna hålla igång min nyckel under alla dessa år men forska gärna vidare och återkom.
#792980
Visst kan kretsen paja. Men då börjar den inte fungera igen helt plötsligt efter laddning. :wink:
Men som sagt. Jag ska kika på det hela och fråga lite kontakter.
Frågan är bara vad det här här. Förmodligen är problemet inte själva nyckeln.
#792981
Det låter som ett alldeles för känsligt och sårbart system om det skulle bygga på en kondensators förmåga att hålla uppe laddningen. Det behöver heller inte fungera den första millisekunden nyckeln vrids om. Jag spånar fritt utan att veta, bygger mitt resonemang på lite sunt förnuft.
Du kommer ner till till bilen, stoppar i nyckeln och vrider om. Motorn startar. Efter två tre sekunder när kretsen i nyckeln vaknat och hunnit stabilisera sig sänder motordatorn ut en fråga: Är det rätt nyckel? Om ja, fine motorn fortsätter att gå. Om nyckeln inte svarar eller svarar med fel kod stängs motorn av. Detta behöver inte ske den första millisekunden.
#793081
Tror ingen orkar svara för frågan har varit uppe tusen och en gånger. Det folk vet finns redan att söka i forumet. 96 års modell ligger i nån form av ingenmansland av icke standariserade OBDII protokoll. Vissa koder är Volvospecifika och kan inte läsas av tredjepartsprogram.
Ska du bara läsa motorkoder funkar en blinkdiod men den kommer inte att ge dig något om startspärren.

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]